tirsdag 28. august 2007

Tirsdag

Jeg fikk ikke skrevet i går kveld, for det var fult overalt. Dessuten var det godt å bare sitte der..

For altså..

Minstemann strevde veldig i går, og blodtrykket begynte å falle. Så mye at han ikke fikk tissa. ( er vist en sammenheng med nyrene og blodtrykket)
Han ble da lagt i respirator rundt 17. i går, og det var både godt og vondt.

Fikk nettopp en tlf nå fra intensiven at de begynner med å ta beinmargsprøven nå. De er så ivrige på å få tatt den at det gjør vondt. De kunne ikke vente til etter visitten.. De hadde sikkert kommet med en dårlig forklaring om dårlig bemmanning, tidsnød eller annet. Men jeg velger å tro at de er små gribber som ønsker å få dødsdommen unnagjort så de kan nyte lunsjen i fred. Den laaange lunsjen..

Jeg føler meg mer rotløs enn noensinne.. Det er så mye rart. I maaange år har vi hatt en praksis med å sende foreldre til intensiv barna ned på kantina. Jada, og i hvor mange år har dere lurt på hvordan de kommer inn? Det tok 4 sykepleiere før de omsider kom fram til at det er sikkert brakke låse kortet som åpner døren. Jommen sa jeg smør..
Overalt er det folk. Får ikke et sekund fred. La meg seint i går, og håpet at jeg ville søvne av utmattelse.. Da bestemte naboene seg for å holde skravlefest.

Jeg må ikke tenke på hvor jeg er, og hva jeg gjør. Jeg klarer ikke å tenke noe.. Akkurat nå, i dette øyeblikket så stikker de minstemann som de har gjort uttallige ganger før. Hvordan skal jeg reagere på dommen? Blir det positivt? Det finnes ikke noe håp, så jeg håper at når ingen ser håp så vokser det. På et eller annet mirakuløstvis.. Jeg føler vi er i trygge hender. Ikke i hendene til legene, men i noen andres hender. Noen som står over legene..

Dette er ikke lett.. Jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre. Skal jeg gråte, le eller smile det går bra når noen spør. Det er så vanskelig.. Selv om det er veldig vanskelig for folk å spørre, så er det ti ganger mer verre for meg å svare.
Akkurat i det øyeblikket jeg er i vil prege hele samtalen. Jeg får høre fra sykepleiere at jeg er ukuelig optimistisk, og andre sier jeg er realistisk ( les: pessimist)

Tiden går så sakte..
Men det gjør den ikke sammen med minstemann. Hvert øyeblikk, selv om det er smertelig likt det forrige er godt. Det er godt å se han puste uten å streve. Jeg får ikke kontakt med han, men han sover ikke så dypt at han ikke kan røre seg. Det er mange ting som er positivt.. Bla. De kunne hjelpe han mer med smertene. Morfin kan hemme respirasjonen, og nå kan de skur på mer. Blodtrykket ble økt, og dermed kom nyrene i gang. Mye væske har kommet ut, men han vokser stadig rundt magen.
Blodgass prøvene som viser hvor mettet blodet er oksygen er kjempe flotte.. Ikke rart det når han endelig får oksygen. De kunne allerede skru ned trykket litt i går, for han pustet mye selv.

Men så kommer denne beinmargsprøven.. Om det bare kunne stoppe her.. Om vi bare hadde VOD + leversvikt og jobbe med.. Men det har vi ikke. Kreften ligger der som en tåke, et udyr.. I løpet av dagen i dag vil hele livet slik vi kjenner det nå bli snudd på hodet. Vil vi få enda en trist samtale, hvor legen gjør så godt han kan for å virke medfølende?
Får jeg se "dødsdommen"?
Jeg nekter de å skru av hele apperatet! Det er ikke kreften som ligger der, det er jo gutten min.. Jeg kan ikke se denne kreften engang..

Min lille gutt som er født til denne verden for å leve, ikke dø..

39 kommentarer:

Anonym sa...

Huff...dette blir en veldig spesiell dag. Men bra at han kan få bedre smertebehandling nå..han må ikke ha det vondt.

Tenker på dere, hele tida.

Nete.

Anonym sa...

Dette er så ufattelig vondt å lese.Ingen skulle måtte gå igjennom noe så smertefullt. Hverken voksne eller barn.Du er en fantastisk mor og menneske Heidi. Vi tenker på dere og føler med dere..

Klem fra Bente

Anonym sa...

No skulle eg vore inne i 7.klasse, men eg sit heller her med tårene mine. Akkurat no vert vert prøvene tatt, dei nådelause prøvene som skal vise korleis dette går.

Kjære Heidi, det må vere umennesklig å vere deg no, og eg synes jammen de som familie burde vore bedre ivaretatt oppi dette.

Dagen i dag vert, som alle andre dagar, men enda meir i dag, ein dag der eg ber Minstemann med meg i tankane heile dagen, og bønene for han skal gjennomsyre dagen min.

Skulle ønske eg kunne love deg eit godt resultat Heidi... det kan eg ikkje, men eg håper.

Det er vanskeleg å formulere seg no, mulig eg skriv meir seinare, men vit at vi venter med deg Heidi, og vil vere der for dykk uansett kva prøvene måtte vise.

Klemmar fra Gry

Anonym sa...

Tenker på dere vennen! Ber til de høyere makter. Lille vakre kjemperen!

Varme klemmer fra kariann m/fam

Anonym sa...

Vi tenker på dere - alltid! Lykke til med prøvene, godt at minstemann får dempet smertene litt - lyset brenner for dere i dag også...

Anonym sa...

Jeg ber for deg. Ber til englene/hjelperne om at de skal holde en hånd over lille vennen og gi dere livet sammen..
Dette er vondt.

Anonym sa...

Kjære Heidi og resten av familien.

Jeg tenker så mye på dere og det dere må gå gjennom nå. Jeg vet ikke hva jeg skal si, men jeg tenker på dere. Og ber for gutten deres hver kveld.

klem fra plutseliten/siren

Anonym sa...

Heidi
NÅ KRYSSER VI ALT HER FOR AT PRØVEN SKAL GÅ BRA,alle vi som er her inne skal tenke hardt vi skal be til alle høyere makter dette må gå bra
tankene mine er hos dere hele tiden du er sterk heidi
og minstemann er en fighter så dette må gå bra
klemmer fra cathrine.karmøy

Anonym sa...

Så var dagen her...
Håper så indelig at de prøvene viser at kreften har gått masse tilbake.
Livet til minstemann kan ikkje ende her.
Han er en så fin gutt som var ment til å leve et langt liv.

Kjære Heidi i dag tenker jeg mer på dere enn noengang.
Ber om at Han og hjelperne hans tar minstemann i sin favn og bevarer han så han får et langt liv her nede på jorden.

Mange klemmer fra
Oss

Anonym sa...

Var inne på siden deres første gang i går. Rart hvordan man kan bli så engasjert allerede etter kun et døgn. Det siste jeg tenkte på i går, og det første jeg tenkte på i dag er hvordan det går med Minstemann og hvordan dere har hatt det i natt.

Jeg tenner et lys, tårene triller og jeg ber om at alt skal gå bra. Kan bare forestille meg hvordan dere har det nå.

Jeg har sett at du innimellom unnskylder deg for at du gjør ting som andre kanskje syns er rart. At du ikke orker å være tilstede hele tiden, tar en kinotur eller andre ting. Ikke bry deg om hva andre mener! Vi mennesker er forskjellige og bearbeider sorg på forskjellig måte. Det som betyr noe er hva du og din familie må gjøre for å holde ut prøvelsene. Hva andre måtte mene er ikke viktig!

Skulle så gjerne ønske det var noe vi kunne gjort for å hjelpe. Desverre er det Minstemann som må kjempe denne kampen. Men vi er mange som tenker på dere og føler med dere.

Ikke gi opp Minstemann!

Siv

Anonym sa...

Å så inderlig jeg ønsker at dere kan få et positivt svar i dag. Håper og håper og krysser fingrene. Har så vondt på deres vegne.

Ønsker dere alle alt godt.

Anonym sa...

Lykke, lykke til med prøven i dag. Denne prøven skal vise at Minstemann slett ikke har tenkt å forlate denne verden ennå!

Jeg tenker på dere hele tiden!

Mina sin mamma fra NM

Anonym sa...

Kjære Heidi,og kjære vakre Minstemann..Vi krysser alt vi har,i håp om at dette skal gå bra.Det MÅ gå bra!
Kjære Gud,vær så snill å hjelp lille Minstemann,la ha få slippe noe mer smerte.Du MÅ hjelpe han til å bli frisk,jeg ber deg av hele mitt hjerte.
Jeg klarer ikke å tenke på annet for tiden.Det er helt rart hvordan en fremmed liten gutt,kan gjøre sånt et inntrykk på en.
Takk Heidi for at du orker å dele dette med oss,du er virkelig en sterk og flott mor!
Jeg gråter med dere,men kan nok ikke forestille meg hva dere gjennomgår.
Når vi utenforstående gråter og har det vondt pga denne vakre lille gutten,hva har dere da liksom..
Jeg er ikke spesielt kristen,men jeg har bedt til Gud flere ganger om dagen siden jeg fikk høre om dere.
Han må hjelpe dere nå,han bare må...

Anonym sa...

akkurat nå skulle jeg ønske jeg var der for å gi deg en god klem og bare holde rundt deg....

stor klemv fra en som selv har hatt et barn med dødelig sykdom, og som lever i dag, mot alle odds. ikke gi han opp.

Anonym sa...

Vet du, når jeg leser dette føler at jeg kjenner litt av smerten og angsten din i kroppen, føler jeg ER DER med deg, ser for meg alt du beskriver så tydelig, føler jeg kjenner deg, og har lyst å gi deg en lang god klem og gråte sammen med deg... Du har en fantastisk evne til å formidle.

Hold ut minstemann! Måtte beinmargsprøven i dag gi gode nyheter!! Ber for det i dag

Rosin

Anonym sa...

Denne dagen håper jeg virkelig vil gi dere og legene nyheter som er til å juble for.

Klem Mams (FP)

Anonym sa...

Kjære dere! Jeg føler så inderlig med dere, og ber til høyere makter om at dagen i dag blir den dagen da alt snur. For denne nydelige gutten hører til her på jorden!
Tenker på dere!

Mange klemmer fra
Linn

Anonym sa...

Uff, hjertet mitt blør, for dere alle sammen!
Vet ikke helt hva jeg skal si, annet enn at jeg tenker på dere hele tiden, og ber for minstemann hver kveld! Ber om at høyere makter finner ut at de skal trå til nå, og hjelpe minstemann til å bli frisk!
Varm klem fra Gorine (NM)

Anonym sa...

Ord er fattigere enn noen gang!!
Men en kjempe klem til dere alle!!
Og minstemann har verdens fantastiske mor!!!!

Anonym sa...

Venter sammen med deg!

Kjære høye makter.
La det fortsatt være håp.
La prøven være positiv.
La Minstemann klare seg.
La MInstemann få løpe barbeint i gresset neste sommer.

Vær så snill!

Anonym sa...

Kjære, kjære deg!

Hadde du stått foran meg nå så hadde jeg tatt rundt deg og gitt deg en laaaang klem, så lang du ville den skulle være.

Varme klem og ett inderlig håp fra Ålesund.

Anonym sa...

Kjemp Minstemann - KJEMP!!!

Anonym sa...

Jeg håper virkelig at svaret på prøven blir positivt, slik at dere igjen kan tenke fremover og ta med lillegutt videre på reisen. Ingen - absolutt ingen skulle måtte gå gjennom det dere har opplevd nå.

Tenker ekstra på dere i dag, og krysser fingrene!

Mamarazzi

Anonym sa...

Lykke til med prøvene. Dette skal gå bra!Minstemann er så tapper!
Tenker på dere hele tiden

Varme klemmer fra Løvenstad

Anonym sa...

Håper inderlig prøven i dag gir nytt håp.


Veronal

Anonym sa...

Måtte alle tanker og bønner, sammen med Guds engler, mobilisere seg til en kraft så mektig at minstemann kommer seg gjennom dette på en mirakuløs måte.

Tenker på dere mer enn noen gang i dag!

Klem
Siri *3barn*

Anonym sa...

Håper, håper at svaret på prøven blir positivt!

Birgitte

Anonym sa...

Jeg håper, håper at prøven i dag gir nytt håp.

FarOutFishing

MrsSoersdal sa...

Nothing to do but keep fighting :)

Love,
Heather

Anonym sa...

Dette er så ufattelig vondt å lese. Jeg har egentlig ikke ord. Men dere er i mitt hjerte og jeg ber for gutten din hver dag.
La et mirakel skje.

Klem fra Cerine

Anonym sa...

Tårene triller her... jeg har ikke ord i dag:-( Alle mine tanker går til Minstemann i dag og ber om at noen våker over han i dette øyeblikk og gjør slik at håpet fortsatt vil leve etter prøven er tatt.
Livet kan være brutalt og meningsløst...men det må da finnes noe grenser:-(

Det kan ikke slutte her...det vil ikke slutte her...det får ikke slutte her...Minstemann er en liten kjemper og om han bare får en liten dytt så kjemper han seg igjennom det her også!

Dere er i alle sine tanker i dag...som dere var i går og jeg håper virkelig at prøvene gir positive svar.

Mange varme klemmer fra Snurrelin fra NM

Anonym sa...

Tenker veldig på lille vennen og hele familien. Men sitter og håper inderlig at han kommer seg til igjen og kan løpe rundt og lage litt kaos for mammaen sin.
Jeg ber vanligvis ikke, men for tiden ber jeg hver dag til høyere makter at alt vil gå bra med minstemann. Har selv en liten gutt på to år og gjør som så mange andre her klemmer han ekstra hardt for tiden.
En stor klem fra
ukjent i Bergen

Anonym sa...

Stor klem til lille fine minstemann! Vi tenker på deg.
Hilde

Anonym sa...

Det er så vondt å lese det du skriver, men allikevel godt å høre fra dere. Krysser fingrene for at prøven er bra, og at dette snart snur..kjemp minstemann!

Du er fantastisk Heidi:)

Klem Minnie:)

Anonym sa...

Kjære Heidi! så godt å høre fra deg, men vondt å lese det du skriver.

tenker på dere alle også i dag....ønsker på positivt svar av prøven....

klem

Anonym sa...

Håper veldig på positivt svar på prøven idag...Lykke til. Husk vi er mange som ber for dere nå....

Anonym sa...

Jeg ber for et mirakel nå. Føler sånn med deg Heidi. Klarer ikke å slutte å tenke på dere.

Anonym sa...

Kjære Minstemann, Heidi og resten av familien! Dere er i mine tanker og bønner.

Anonym sa...

Må alle høye makter våke over dere, og aldri slukke håpet for minstemann.