lørdag 25. august 2007

Lørdag

Da har mor vært på et lite besøk.

Er ikke mye vi kan gjøre for han nå.. Han får medisiner, og det er det sykepleierene som gjør. Han trenger ikke skiftes på, unntatt om han bæsjer. Det som er oppgave til mor og far er å tørke, vaske litt og gi vann. Ellers har vi han på fanget noen minutter hver dag. ( er veldig mye styr, og han uttrykker veldig smerte ved det. Kan nesten sammenlignes med prematur barn)

Han har ikke blitt ammet i dag, for han er så borte at han ikke klarer å se engang. De kaller han komatøs. Det betyr at han ikke er i direkte koma, men han trenger hjelp og pleie som om han var det.

Det er ikke mye å finne på, og hver time går veldig sakte. Vi prøver å nyte hver time, men hver time er helt lik den forrige, så mor blir hvertfall litt smågal av mindre.
Det blir mye tv, lese blader, spise og plage sykepleieren som er "låst inne" på rommet samme med oss. Stakkars mennesker..

Jeg skal dit i morgen, og jeg grugleder meg.

Legen var forresten innom, og han sa at han bør snu nå. Altså formen hans.. De gjør alt de kan for å få tømt væsken ut, lindre smerte og hjelpe på pusten, men nå er det opptil minstemann. Spørsmålet blir jo hele tiden om han klarer det. Han faller dypere og dypere inni søvnen sin, som er et tegn på at leveren svikter.

Legen håpet inderlig på bedring til i morgen, og slike små kan jo snu fort. Begge veier..

Alle de tegnene han har nå er egentlig slike plager man ville sett etter en BMT. Så håpet er jo at han på et eller annet vis gjør sin egen BMT. Om noen skjønner meg..
Hvis ikke har vi en lang vei å gå, før vi er gjennom det verste..

Nå ventes jentene hjem hvert øyeblikk, og da skal de legge seg. Skal være hjemme i morgen til ettermiddagen tenker jeg. Om ikke situasjonen forverre seg. Orker ikke å være der akkurat nå..

Har igjen tatt mange bilder, men de blir veldig like som de jeg tok i går. Venter litt til formen hans forandrer seg..

66 kommentarer:

Anonym sa...

Vi tenner nytt lys for dere i dag!!

Christine med familie

Anonym sa...

heia
så godt å høre fra deg Heidi,vet du hva,når minstemann har blitt frisk så skal jeg kjøre hele veien fra Karmøy å gi han en stor presang(hvis jeg får lov av deg da)Han har satt så dype spor hos meg og mange andre her i Norges land.tenker på dere hele dagene og synes både du og familien din er super sterke,
du er så flink til å opdatere også(det er det vi venter på alle sammen)og du sa det så fint i går om alle himmelens engler er sikker på at noen er der og passer på han
pass godt på dere selv,hold motet oppe snart snur nok minstemann til det bedre,det tror jeg han er en fighter
klemmer cathrine

Anonym sa...

Et lys brenner i kveld, for håp om at minstemann skal finne styrken til å kjempe seg gjennom dette.

Tårene triller, jeg er innom rommet til min minstemann på halvannet år "hundre" ganger om natten. Gråter og stryker han over kinnet - vel vitende om at han ikke kjemper som din lille, store kjempe.

Noen ganger har jeg lyst til å stikke hodet i sanden og tro at slik sykdom ikke rammer noen - samtidig så er det så "godt" å lese det du skriver. Og jeg klarer ikke la være å titte innom bloggen.
Føler jo at man kjenner dere etterhvert - og det er en tøff kamp dere kjemper.
Bøyer meg i støvet over hvor sterke dere virker - samtidig som jeg tenker, hvem hadde ikke kjempet ?!?

Mine tanker er hos dere - dag og natt :)

Anonym sa...

Tenker på dere i dag også...

Klem Rosin

Anonym sa...

Vi krysser det vi har for at minstemann nå snur om og går mot bedring. Jeg håper så inderlig at minstemann nå skal bli frisk. Stå på!

Klemmer fra Busymum

Anonym sa...

Så godt å høre fra deg igjen, Heidi. Mine tanker er hos dere hele dagen!

Klemmer fra Siri/sinka

Anonym sa...

Tenker på minstemannen og familien som alltid.

Klem Laura

Anonym sa...

Lyset skinner for minstemann.

Oss

Anonym sa...

Så godt å se at han fortsatt kjemper.
Får så vondt av deg og skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for å bære deg litt rundt slik at du slipper å ha all byrden selv...

Titter innom bloggen din flere ganger daglig og er like nervøs hver gang.

Måtte natten gi minstemann litt ekstra å gå på slik at legene kan komme med litt godt nytt til dere i morgen.

Dere er i tankene mine!
Klemmer fra Ålesund

Anonym sa...

Denne ventingen, og uvissheten må være grusom. Håper inderlig på tegn på bedring i morgen. Både lillemann og dere trenger det nå.

Hvordan takler jentene situasjonen? Må være beintøft for dem også å se lillebroren sin så syk, og kjempende for livet sitt..

Stor klem og varme tanker fra meg.

Anonym sa...

Venting og uvissheit, ikkje rart tida går seint...

Håper så sterkt at det er medisinen som jobber i minstemann no, og at han veldig snart, kanskje allereie i natt eller morgon viser bedring.

Kjemp vidare tapre minstemann! og stå på Heidi, mann og søstre. Vi tenker på dykk.

klem fra Gry og co

Anonym sa...

Hei Heidi!

Godt med oppdatering igjen, jeg håper inderlig at det er medisinen som jobber og som virker som gjør han så sløv og slapp nå.. jeg krysser alt jeg eier og har for han og jeg ber og ber døgnet rundt.. Dette må gå bra det!

Alltid i mine tanker

Klemmer Stine (tingeling132)

Anonym sa...

Forstår godt at timene går sakte nå, og at du grugleder deg til imorgen. Hadde nok følt akkuratt det samme. Du virker bare som et fantastisk menneske, et menneske jeg hadde vært stolt av å ha i min nære omgangskrets.
Håper du og resten av familien føler dere ivaretatt oppi alt dette.

Nå lyser håpet mitt sterkt hver eneste dag om at det er minstemann som kjemper seg frisk og at han derfor er komatøs så all energi kan brukes for å bekjempe og overvinne kreften.
Jeg håper og tror at det snart vil snu. Og når minstemann endelig har overvunnet dette, så bør han feires med det aller største "barne-nettvenn- selskapet". Tror mange av oss hadde reist langt for å vise vår glede over minstemann-helten....

Dere er i tankene hele dagen.
Klem fra
Siri *3barn*

Anonym sa...

Håper morgendagen bringer bedre nyheter og en våken, kjempende lillegutt. Han må være utrolig sliten, stakkars liten - som dere også er!

Håpefulle tanker sendes dere
fra
mammatuss

Anonym sa...

Tenker på lille Minstemann hele tiden og håper, håper at han snart blir sterkere. Så vondt det må være å se lille gutten deres så svak. Jeg krysser fingre og tær for at han er bedre i morgen.

Trebarnsmamma

Anonym sa...

Jeg tenker på dere, og ber for dere. Jeg ber om at Minstemann må få styrken han trenger for å kjempe seg gjennom dette.

Størst av alt er kjærligheten - og det beviser du til fulle, Heidi.

Anonym sa...

Håper alle gode makter våker over minstemann inatt.
Håper du også får litt tid til å kose deg med jentene,selv om tankene er hos minstemann.

Klem fre Tik

Anonym sa...

Alt mitt håp og mine ønsker om en bedre morgendag er hos dere og Minstemann nå.

Håpefull klem fra Didi!

Anonym sa...

Lyset har brent for Minstemann i hele dag,håper han våkner opp fra søvnen sin snart og at det er medisinen som jobber nå!


Klem fra Nalim (NM)

Lisemor sa...

Jeg tenker på dere hele tiden Heidi, og jeg blir helt tom for ord, når jeg skal skrive noe til deg.
Jeg håper og ber om at han skal klare dette, som du selv sier, ting kan snu fort!
<3

Anonym sa...

Er daglig innom og ser på bloggen din.

Det er vondt å lese og jeg kan ikke forestille meg hvordan dere har det nå....

Vi får alle be om at alle himmelens engler hjelper minstemann så han blir frisk. Jeg har ham med i mine bønner.
Jeg ber også for at dere klarer å stå gjennom denne forferdelige tiden.

Stor klem fra Jessica på FP

Anonym sa...

Tenker på dere, hele tiden.

Anonym sa...

Kan ikke annet enn å si at jeg tenker på dere hele tiden!
Krysser alt for at det snur nå!!
Det MÅ snu!

Klemmer Kirsti

MrsSoersdal sa...

Heidi,

I'm so sorry to hear the way things are going. I don't have anything good to say, but I just want you to know I'm still keeping a vigil for him.

Love,
Heather

Anonym sa...

Tenker og håper for dere.....

Anonym sa...

Det er så vondt å høre!
Håper som flere her at det er medisinen som jobber, og at det snart snur!!!
Minstemann, bli bedre!
Sender mange varme tanker til dere...

(var egentlig uten nett, men måtte bare finne en plass så jeg kunne sjekke åssen det gikk med dere!)

lijander (NM)

Anonym sa...

JEg håper så inderlig for minstemann!! Elis@beth

Hege sa...

Tenker på dere!
Og håper inderlig minstemann snart viser vei til bedring. Ber for dere alle.
Hege m/familie

Anonym sa...

lyset brenner...

Anonym sa...

Tenker på dere og håper at formen til minstemann begynner å gå oppover i dag. Kan ikke forestille meg hva dere går gjennom, det skjærer meg i hjertet å lese om hverdagen til både dere og minstemann akkurat nå.

Anonym sa...

Håper det går bedre med Minstemann i dag! Jeg ber og ber om det. Håper du har fått henta deg litt inn Heidi:)Du trenger det. Tenker på deg også i dag. Var på Aha konsert i går, og da de spilte en av sangene tenkte jeg spesiellt mye på Minstemann. Rart hvordan et fremmed menneske kan sette så dype spor.....Minstemann og du har gjort det. Jeg tror du er et fabelaktig godt menneske, og Minstemann en fighter. Lille lille vennen må bli fort frisk....

Klem....

Anonym sa...

Eg får så ondt inni meg,stakkars lillegutten & stakkars dokker :(
Håpe formen snur seg tell i mårra å at lillegutten klare å komme seg igjennom dettan.

Tenke mye på dokker

Storklem fra Mayapia på NM

Anonym sa...

jeg er innom siden din daglig og leser, skulle ønske noen kunne viske vekk alt det vonde gutten deres må gjennom å gjøre han frisk.
du skriver en så levende blogg og jeg sitter med tårer i øynene hver gang jeg er innom her, ber om att det skal stå att han er på bedringens vei. håper dette går den veien det skal. masse gode tanker til deg og dine fra lyngdal.

Anonym sa...

Tenker masse på dere. Krysser alt jeg har for at lillebror nok en gang viser så sterk han er! Håper å se dere på sykehuset vårt igjen!

Anonym sa...

Jeg har vært for første gang innom i gårkveld, og jeg satt å leste alt.. Jeg har så vondt inni meg, og jeg føler sånn med dere alle. Dette med hjelpesløsheten som du skriver om, må være så ufattelig vanskelig. Den skjønne lille gutten deres fortjener et godt liv på denne jord, og greier han seg gjennom dette måtte han for alltid bli skånet mot alt vondt i verden. Han har allerede fått mer enn nok av motgang og smerte.
Jeg ber til alle verdens makter om å la han bli frisk. Han virker som en tøff og sterk gutt, så jeg ber om at han henter all styrken inni seg til å overvinne denne forferdelige sykdommen.
En varm klem til deg Heidi og Minstemann, og resten av familien din. Tenker hele tiden på dere, og håper på en oppdatering snart.

Klemm fra Kine

Anonym sa...

Tenker på dere!
Varm klem fra Ålesund

Anonym sa...

En vakker nydelig gutt dere har. Dette skal dere klare sammen!!! Han er heldig som har en så flott og sterk mamma, ikke rart han er en kjemper ;)

Mange, varme tanker går til dere i denne grusomme tiden.
Tenner lys hver dag....

Anonym sa...

Krysser fingrene for lille-Fighteren og resten av familien.

Dere er med i mine tanker.

Alta igjen

Anonym sa...

Tenker på dere hele tiden. Klem fra shg (nm).

Anonym sa...

Lyset er tent for minstemann i dag også.

et håp om at minstemann kan finne styrke til å snu trenden å bli frisk.

Tårene triller...

Anonym sa...

Tenker på dere alle 5!

KL

Anonym sa...

Er det noe jeg kan gjøre for dere? noe dere trenger? Skulle ønske jeg kunne gjort tøffingen HELT frisk...

Følger med dere HVER DAG, og ber for minstemann!

maysynnove@hotmail.com

Anonym sa...

Jeg bryr meg så utrolig mye om dere.
Bidrar med det jeg kan, fjernhealing sendes til lillevennen.

Anonym sa...

Hei Heidi. Håper det går så bra med dere som det kan gjøre nå i kveld. ER på tur i seng,men klarer ikke gå før jeg har sett innom siden deres.Ser at det ikkeer kommet noe oppdatering i dag, så jeg ber om at det ikke ha skjedd noe i negativ retning. Tenker msse på Minstemann, har han med meg både i sinn og skinn hele tiden.

Ofte må jeg klemme min lille sønn på 12 mnd ekstra når jeg har lest oppdateringene dine.

Gjennom deg har man virkelig fått e innblikk i hvor kjørt livet er, og uforutsigbart. Tusen takk for at du deler deg og Minstemann med alle oss andre fremmede....

Tar han som vanlig med i min kveldsbønn og håper den blir hørt.

Du skrev det selv om alle himmelens engler....la dem fortsette med å våke over din lille skatt...nydelige lille Minstemann....

Anonym sa...

Det er vel 10. gangen jeg oppdaterer siden, i håp om ett innlegg fra deg, de siste minuttene...
Har skikkelig vondt i magen og tårene sitter løst.

Håper og ber om godt nytt fra deg snart, Heidi.

Varme tanker og klemmer fra Ålesund

Anonym sa...

heia
har tittet innom siden din x antall ganger i dag og har ikke lyst å legge meg heller før du kommer innom,men håper at alt er bra med minstemann
skal be alle himmelens voktere om at nå må de gjøre han bedre
tenker på dere hold motet oppe
cathrine

Anonym sa...

...og idag er dere også i mine tanker. Jeg må stadig ta en ekstra klem av min 3,5 mnd. gamle datter. Deres historie har lært meg å ta vare på øyeblikket, og elske de jeg har rundt meg ekstra mye - hele tida! Herregud så skjørt livet er.
Håper dere har hatt en god dag idag!

MVH Reggius - som sier hver kveld før ho sovner; Kjemp Minstemann - KJEMP!!

Anonym sa...

Tenker masse på dere, er innom og sjekker så ofte jeg kan.

Håper og ber om at det skal snu nå, for den lille kjempen din. At barn skal bli rammet av noe sånt er bare helt meningsløst...

Lucia

Anonym sa...

Ville bare sende over mange tanker og klemmer.

Klem fra Gro/Gurine

Anonym sa...

Hei Heidi
Sitter å tenker på dere i kveld, jeg skal opp tidlig på jobb i morra,men klarer ikke legge meg helt enda. Tenker på dere hver eneste dag og er innom her ofte for å sjekke oppdatering, prater om gutten din til venner og kolleger...syns det er så urettferdig..han har satt dype spor i meg den gode gutten deres..enda jeg ikke kjenner dere. Dette har lært meg å ikke ta dagene vi får forgitt, for man vet aldri,det kan snus på hodet i løpet av ett hundredelssekund!!

Jeg tenker på deg lillegull..KJEMP

Anonym sa...

Tror eg har vært innom her 100 ganger i dag for å få en oppdatering. Håper så inderlg at det er noen gode nyheter. Klarer ik å legge meg, har tenkt på minstemann i hele dag og spesielt i kveld. Har fortalt om han til flere venner.
Bare håper alt står bra til!
Klem fra lena

Anonym sa...

Tenker så masse på dere. Er tungt å legge seg da redselen for at tilstanden hans har forverret seg er stor da det ikke har kommet noe oppdatering.... Håper at det heller betyr noe positivt.
Mange tanker går til minstemann nå i natt.

Anonym sa...

tenker på den lillegutten din hele tiden... sårt for et mammahjerte og lese... håper så indelig at minstemann skal vinne denne kampen...

klem fra cathrine (NM)

Anonym sa...

Har vært uten nett i helgen og jeg har tenkt masse på dere! Hva vil vente meg, dårlige nyheter eller gode? Dessverre var det ikke så gode, jeg griner her jeg sitter..å lese og se han så sjuk, gjør så vondt...hvorfor, hvorfor? Det er så meningsløst og forferdelig...jeg kan ikke forestille meg hvordan det er for dere å se R så sjuk. Må bare be om et mirakel!

Varme klemmer fra Vibecke

Anonym sa...

Tenker på dere, jeg ber ikke så ofte, men nå gjør jeg det.

Anonym sa...

Jeg ber og håper for at alt skal være bra med lillemann, og venter i spenning på oppdateringer.
Er innom mange ganger om dagen for å sjekke. Håper at grunnen til at det ikke er blitt oppdatert på en stund, er fordi det har snudd, og minstemann krever mer av mamman og pappan sin!

Tenker på dere alle.

Klem fra mamma til 3!!

Anonym sa...

Jeg håper at det går bra med minstemann, bra i den forstand at han er stabil eller viser teng til at ting snur.
Håper på posetive ord i neste innlegg i bloggen.
Tenker masse på dere, håper og håper at dette skal gå bra.
Stor klem til dere alle.

Anonym sa...

Håper så inderlig at intet nytt er godt nytt.
Tenker på dere hele tiden!

Klemmer fra Ålesund

Anonym sa...

Tenker på dere og håper intenst at ingen nyheter betyr at han kanskje har våknet til mer.

Pelen

Anonym sa...

Kjære dere,

Har fulgt med på denne bloggen et par ukers tid, og kampen deres for Minstemanns liv har engasjert meg veldig. Jeg håper for alt i verden at han klamrer seg til livet - han er den skjønneste lille gutten jeg har sett noen gang. Jeg ber for Minstemann hver dag og håper på gode nyheter snart!

Klem fra 2barnsmor

Anonym sa...

Tenker på minstemann hver eneste dag. Føler så med dere.
Har vært innom siden mange ganger i går og idag og venter spent på oppdatering. Sier som de andre sier her; håper intet nytt er godt nytt! Nå skal det snu!!

Varme klemmer fra Løvenstad

Anonym sa...

Venter spent på oppdatering.
Håper som de andre her at intet nytt er godt nytt.
Måtte det bare ha snudd til det positive nå.

Klemmer fra
Oss

Anonym sa...

Kjære fader, pass på lillegutten som lider og sliter, send din sterkeste engel til å sitte ved hans sengekant. La han komme seg gjennom denne kampen så han kan få leve det livet han fortjener, frisk og rask med en familie som elsker han.Ikke la han lide.
Jeg ber ikke så ofte som jeg skulle ha gjort, eller takket deg så ofte som jeg burde, men du vet min tro er sterk. Jeg ber ikke om mye ofte, men denne gangen Fader, hør min bønn, la det skje, jeg ber deg spar denne gutten, la den lille kroppen kjempe sin livs kamp å hjelp han du som rår over oss.
Amen

Fader vår, du som er i himmelen!
La ditt navn holdes hellig.
La ditt rike komme.
La din vilje skje på jorden som i himmelen.
Gi oss i dag vårt daglige brød.
Forlat oss vår skyld, som vi òg forlater våre skyldnere.
Led oss ikke inn i fristelse,
men frels oss fra det onde.
For riket er ditt,
og makten og æren i evighet. Amen.

tenner lys for dere og sender mine positive tanker mens jeg spent venter på oppdatering. Ingrid (en ukjent som følger med)

MrsSoersdal sa...

Now you have me and probably everyone else here extremely worried, Heidi. You must update :(

-Heather

Anonym sa...

Uff klarer ikke helt og gjøre noe i dag. Er innom i ett sett og håper det er noe nytt med minstemann. Kan ikke tenke meg hva dere går igjennomgår. Håper bare at intet nytt er godt nytt.

"sier" det igjen. Du bør virkelig gi ut bok om minstemann.

Klemmer fra meg

Anonym sa...

Har vært innom å sjekka siden flere ganger i dag, er så redd noe har skjedd, siden ingen oppdatering, men håper grunnen er at MInstemann er blitt i bedre form. Er litt redd vi som leser kan hende presser Heidi til å skrive ofte fordi vi sjekker så mye. Håper hun ikke føler "maset" som et press.

Det viktigste er jo å fokusere på MInstemann, familien og seg selv.

Minstemann rører ved noe i veldig mange, vi er mange som engasjerer oss både følelsesmessig og mentalt, til tross for at vi ikke kjenner denne familien. Heidi har gjennom denne bloggen lært meg utrolig mye om det å være bevisst de små ting, ta vare på minner og den tiden vi har.
Tror ikke jeg lenger tar ting som en selvfølge.

Jeg ber hver dag for lille Minstemann sitt liv, for hans mamma og hans andre familie. Jeg kjenner som sakt ikke denne familien, men ville vært stolt over å ha et menneske som Heidi som venn. Heidi du er STOR!

Jeg vet jeg ikke burde si dette høyt, og jeg håper det ALDRI skjer med lille skatten, men skulle det bli slik at denne kampen tapes har han likevel vært en VINNER, han har gjenom sin mamma nådd ut til mange, mange som er glad i han og som følger med på hans kamp mot sykdom.

Jeg gråter ofte på hans vegne, en liten gutt på terskelen avlivet skulle sluppet å oppleve så mye sorg og smerte, likevel kan man aldri gardere seg...vi har ingen garantier noen av oss. Ofte rammer den der man minst ventet det, og når man er oppe i det må man bare brette opp armene og jobbe seg tilbake til overflaten....

Jeg ber for lille Minstemann, jeg ber for deg Heidi ( beklager et så langt innlegg) og jeg ber om at uansett utfall av denne tragiske historien at dere kommer dere velberget til overflaten igjen....

sender dere en varm klem og håper dere har en bedre dag i dag enn den forrige....