mandag 20. august 2007

Mandag, mandag.. jaja..

Dagene flyr, men hver dag føles som en uke. :like forundret hver gang:

Minstemann krever mye av mamman sin, så fristundene blir brukt til å hente mat, hvile, ta en tlf ( og de blir det mange av) eller gå på do. Ja, det siste tar mange som en selvfølge, men det er det ikke.
Minstemann kan på det øyeblikket jeg der, både klatre ut av senga, falle om han sitter på gulvet, ramle ut av vogna, surre seg inn i ledningene og i det hele tatt. Dessuten kaster han opp, så jeg må stå klar med puss bekken, så fort jeg ser tegn.


Han skal helst ikke stroppes fast feks i vogna, for en rem kan gi skaving, og dermed en blødning. Huden er tynn, og får lett blåmerker. Alt må polstres.

Han har badet i dag.. Bilder følger..



Han elsker vannet og det å bade, men alt er så tungvint. Det er ikke bare å sette han i balja.
Første må vi ha en balje. Det er ikke alltid lett å oppdrive. Så må stanga tas med, mangler en av pumpene strøm, må vi ha skjøteledning eller finne stikkkontakt.
Så må sondematpumpa stoppes, teipen på ryggen må tas av, så vi får av han klærne. Den kobles på igjen rett etterpå, og det er kjedelig å glemme å starte den igjen, for da piper den igjen.
Så er han da naken.. Er han kobla til noe intravenøst, blir alle kompressene våte og de må byttes etterpå. Er han ikke koblet til, feks, hjemme, må cvken settes i en gummihanske og teipes igjen.
Så kan han bade... Koser seg veldig da.

Når han skal tørke er det noe av den samme prossedyren. kobles fra, og kobles til, stanga må tas med, bytte så pumpene får strøm, mens du kler på en krabat som har enten vondt eller dårlig tid. Når omsider klærne er på, må kompressene byttes og ny teip på ryggen til sondematen. Skulle teipen på kinnet bli vått også, må kanskje den byttes også.

Ting Tar Tid.. Jeg blir svett av ha det varmt, han blir kald, jeg stresser og jeg har gjerne en spl som styrer rundt med å få kompresser på plass eller som ordner med pumpa for den begynte å piper fordi jeg dyttet på den.

I dag skal vi faktisk ha opplæring på morfin pumpa som vi skal ha hjemme. Vi lukter en permisjon, men er ikke sikker enda. Han fikk høy feber igår, men crp hadde sunket.
Han blir behandlet som om han har fått en vaksine, altså det er nesten det mylotarg kuren fungerer som. Så en feber er greit, bare det ikke er en crp stigning.

:venter i spenning:

For de som håper på blodplate produksjon, kan jeg si at han bruker de fortere enn han får de. Det vil si, han ha fått trombocytter to ganger, på like mange dager.
Ikke et godt tegn, men de tolker det som om kuren fungerer. Egentlig så betyr det ikke det, men de får tro det de vil.

Vaskemaskinen er i ferd med å bli fikset, så jeg håper jeg får noen dager hjemme med klesvask.. også jo, hurra, hurra for meg for jeg har bursdag og er nå offisielt halvveis til 50.

Fikk beskjed nå at vi må bregne et døgn på sykehuset for å justere pumpa, så i morgen er vi kanskje hjemme..

39 kommentarer:

MrsSoersdal sa...

Poor baby. I hope he starts feeling better very soon, or at least gets to go home.

MrsSoersdal sa...

Oh, and,

HEY EVERYONE IT'S HEIDI'S BIRTHDAY!!!

HAPPY BIRTHDAY HEIDI!! DON'T WORRY!! YOUR FISTFUL OF GRAY HAIRS ARE HARDLY NOTICEABLE WHEN YOU WEAR THAT HAT!

Anonym sa...

Happy bursdag til Heidi fra Halden! :)
Nydelige badegutten!!

Klem fra Linda!

Anonym sa...

Gratulerer med dagen kjære Heidi !

Håper du får en under omstendighetene fin dag.

Så kjekt å se han bade. Ser ut til at han trives oppi der ja.

Jeg blir så glad når det er flere ting som kan tyde på at mylotargen fungerer.

Jeg reiser bort i morgen og blir borte noen dager, men håper jeg klarer å følge med.

Klemmer i massevis fra Oss

Anonym sa...

Gratulerer med dagen.

Håper at du kan få en fin dag,tross alt.

Kjempefint å se minstemann i badekarret, det gjør godt for en sliten kropp å være i vannet tenker jeg.

Tenker masse på dere.

Stor klem fra Line

Anonym sa...

Så nydelig han er!! Hadde trodd du var mye eldre utfra hvordan du skriver.. Klem!

nabo sa...

Heisan!
Gratulerer hjerteligst med dagen!
25 år, du verden bare ungjenta:-)

Håper dagen vil fylles av glede!

Nydelige badebilder!

Lykke til videre!

Hilsen

Anonym sa...

Gratulerer med dagen Heidi!! Håper du får en så fin dag som du bare kan ha:) Fint å se lille skatten bade, ser ut som trivselen er stor oppi der:) Jeg ber og håper at mylotargen funker som den ska!! Lille Minstemann MÅ bli frisk!! Enig med de som sier at du skriver som om du var pittelittegrann eldre:) Men hva har alder å si i denne sammenheng? Du er ei drivenende flott jente, og garantert en utrolig flott mamma, som til tross for din unge alder får smake litt på livets bitterhet. Tenker på dere hver dag og mange ganger i løpet av dagen. Når man leser det du skriver og ser på bildene du legger ut,blir man tilskuer til noe de fleste av oss ikke vil ta inn over oss. Livet blir med en gang litt mer virkelig fordi man ser at de faktisk består av både sorg og smerte. Ha enfin dag!! klem

Anonym sa...

Gratulerer så mye med dagen!
Halvveis til 50 og 3barnsmor... Slett ikke verst ;-)

Herlige badebilder av R. Ser ut som han storkoser seg. Skjønt det blir en hel operasjon å få gitt han det badet, så er det vel verdt det når man ser slik glede.


Krysser det som krysses kan for at mylotarg-kuren gjør det den skal.

Klem fra
Siri *3barn*

Anonym sa...

Gratulerer så mye med dagen Heidi!! Skulle gjerne oppfylt ditt høyeste ønske, men det eneste jeg kan gjøre er å håpe sammen med deg. Og krysse fingrene for at alt går den rette veien.

stor klem

Anonym sa...

Gratulerer så mye med dagen! Håper du får en så god dag som mulig! Følger med dere hver dag, og krysser alt som kan krysses. Jeg har felt tårer og smilt av innleggene dine. Stå på videre!
Klem fra Ellen

Anonym sa...

Gratulerer så mye med dagen!
Merkelig, jeg sa til mannen i dag at jeg trodde du var 25, så rett kan man altså ha. ;)
Håper du får en, etter omstendighetene, fin dag!

For en herlig badegutt du har!

Klem Hufsa.

Anonym sa...

Gratulerer med dagen, Heidi!
Håper du midt opp i det hele, får noen lyspunkt. Det fortjener du!

Kjekt å se R bade, forstår godt at det er slitsomt når det er en slik stor "operasjon" å få han klar, og for å få han tørr igjen...

Jeg er så imponert over deg. Kan bare forestille meg hvor sliten du må være, allikavel klarer du å hente krefter når du trenger de.
Du er bare enestående, vet du det? Lisjeguten er heldig som har en slik mamma, og uansett hvilket utfall dette får, så skal du være stolt av innsatsen din. For ut fra hva jeg leser, så syns jeg altså at du er enestående.

Stor klem!

Anonym sa...

Gratulerer masse med dagen, Heidi! Håper du får masse fine gaver og alle dine bursdagsønsker oppfylt.

Kjempekos å se bilder av badegutten. Synd at det skal være så styrete å få ham oppi og utav balja, men det er nok vel verdt det når han koser seg slik.

Håper smertene og symptomene hans avtar nå og at dere får slappe av litt alle sammen.
Venter i åndeløs spenning sammen med dere mens jeg krysser hele meg.

Gode bursdagsklemmer fra Linda.

Anonym sa...

Gratulerer med dagn, Heidi! :'klemmer*

Anonym sa...

Gratulerer med dagen Heidi! Håper du får kake og sang og noen overraskelser, slikt som hører bursdager til ;) Jeg hadde tippet at du var langt eldre enn 25 når jeg leser innleggene dine.. de er så velformnulerte, og viser moden refleksjon synes jeg.

Rosin

Anonym sa...

Grattis med dagen! D fortjener virkelig kake og alt for hører med!

Godt å lese et innlegg som ikke bare handler om smerte. Så fint at Mistemann koser seg med å bade, selv om det er mye styr. Det er vel verdt det vil jeg tro.

Kjære kjære du der oppe. Fortsett å passe på Minstemann. Vær så snill.

Mange klemmmer fra shg.

Anonym sa...

Gratulerer med dagen!
Nydelig liten badegutt du har!! <3 <3 <3

lijander (NM)

Anonym sa...

Gratulerer med dagen!! Håper du får, etter forholdene, en hyggelig dag!!
Kirsti

Anonym sa...

Vil gratulere her også, og da får eg jo også sjansen til å kommentere den skjønne badeguten :) Han ser jammen ut til å kose seg der, sjølv om det er omstendelig å få det til.
Forsto det som det var kake på veg, kos deg med den :)

Klem
Gry

Anonym sa...

Gratulerer så masse med dagen. Nydelige bilder!

klem Thyresse

Anonym sa...

Gratulerer masse med dagen Heidi! Håper det skjer noe hyggelig på dagen din og at minstemann er i bedre form. Han er sååå skjønn! Får lyst til å gi han en god klem! Bursdagsklem til deg fra KL

Anonym sa...

Gratulerer med dagen!

Nalim (NM)

Anonym sa...

Gratulerer så masse med dagen Heidi!

Så fine badebildene var,bading er både godt og koselig.Nydelig gutten deres.

Håper du får en så fin dag som mulig*klem*

Klemmer fra Frysh

Anonym sa...

Hei Hei :o)
Grattis med 25-årsdagen!(trodde du var eldre ut i fra den modenheten du viser og at du har tre barn...)Håper du får en kjempe fin dag*klemmer* Han lille vidunder-gutten er jo bare såååå nydelig altså*smeeeeelt!* tenker masse på dere, og ber til høyere makter om at denne nydelige go'gutten skal få oppleve mange år til:o) Klemmer fra Nikonius (nm)

Anonym sa...

Gratulerer med dagen,Heidi!!

Nydelige bilder av veslegutt.

Bursdagsklem fra Gro/Gurine

Anonym sa...

Gratulerer med dagen!

Jeg hadde aldri gjettet at du kun var 25 :dåne: Trodde du var rundt min alder jeg....

Jaja,håper du har hatt en fin dag, tross omstendighetene rundt deg, det er deg ihvertfall vel undt.

Bursdagshilsen fra Cecilie/Fimbo

Anonym sa...

Gratulerer så mye med dagen Heidi :-)
Håper du har hatt en fin dag under omstendighetene.
Du har jo bare en helt herlig gutt som ser ut til å trives opp i badestampen ja.
Ha en fortsatt fin bursdag
Klemmer fra Laura

Anonym sa...

Gratulerer med dagen.

Enig med andre her at du virker mye eldre.

Satt her og tenkte på hvor flink du er og skrive.Hadde du skrevet en bok med om kampen til lille R. Ville jeg ha lest den. Har du vudert og bruke bloggen som kladd til en bok?

Anonym sa...

Først og fremst, Gratulere med dagen!

Så hyggelig at dere tar dere tid til bading! Han ser ut til å kose seg - selv om mamma blir svett! haha..

Håper feberen holder seg borte, og at crp'en holder seg lav.

Tenker på dere daglig, ønsker dere alt godt.

God klem fra Alta

Anonym sa...

Gratulerer så masse med dagen Heidi!

Nydelige minstemann! Ser ut til å storkose seg i badet:)

Klemmer fra Kariann m/fam

Anonym sa...

Gratulerer med dagen Heidi!

Jeg tenkte også tanken om bok i går kveld... Du skriver så utrolig bra, gripende og rørende og så ekte. Det hadde blitt en fantastisk bra bok trur jeg, uansett hvordan dette går...

Nydelig badegutt forresten!

Anonym sa...

Gratulerer så mye med dagen!

Så nydelig badegutt! Han er bare helskjønn!

Klemmer fra eka

Anonym sa...

Gratulerer med dagen!
Ser ut som han virkelig nyter badestunden.
Må være godt å få bade,selv om det er mye styr.
Tapre minstemann,sender deg masse
lykkeønskninger og gode tanker.
Klem fra Tik

Anonym sa...

Hei! Fant bloggen din via familien Fossum sin blogg. Jeg blir 25 år om 3 uker - og har et helt annerledes liv enn deg. Mitt er preget av venner, studier og menighet. Mens ditt er preget av et sykt barn og to andre (hvis jeg skjønte det rett). Jeg blir imponert over den styrken som det ser ut som om du har! Stå på videre. Skal be for deg og familien din! Hilsen Ranveig

Iselin sa...

Gratulerer så mye med dagen!! Sier som de andre, at det ser ut som badinga er verdt strevet når man ser at han koser seg! Han er herlig som alltid!!

Anonym sa...

Gratulerer med dagen!
Klem, Mathias sin mamma

Anonym sa...

Grattis med dagen som var igår...

Jeg er innom hver dag/kveld/natt før jeg legger meg. Må få med meg hva som skjer med dere - håper jeg om kort tid leser her inne at gutten din er på bedringens vei.
Ønsker at du i ditt 26. år får oppleve at gutten din blir frisk og holder seg frisk.

Lykke til!

MVH Reggius - NM

Anonym sa...

Gratulerer med dagen som var!

For noen herlige badebilder av Minstemann!