tirsdag 21. august 2007

Slitsom tirsdag,..

Det hele begynt i går..

Uff, vet ikke om jeg orker å skrive alt.. Føles som en hel uke. (Denne hører jeg på nå.. )

Dagen i går, og beklager at jeg ikke husker det jeg skrev da, men startet med at morfin pumpa var skrudd litt ned. Håpet var stort.. Selv om dosen fortsatt var høy. Dagen gikk som vanlig, inntil smerte teamet kom for å gi opplæring på smertepumpa. Alt virket bra, og pumpa er litt innviklet, men ikke mer enn at med en litt grei interesse for data klarer å fikse.
Fikk flere meldinger som strømmet på med bursdagshilsner, og det var veldig hyggelig, selv om jeg ikke fikk svart halvparten. Forklaring følger..

I.o.m. at etter man har koblet til en slik PCA pumpe, må man være på sykehuset et døgn etterpå, for å sjekke hvilken dose han skal ha, måtte vi bli et døgn til. Doseringen eller konsentrasjonen i den kassetten/ PCA pumpa er høyere så man kan ikke overfører direkte fra den forrige pumpa.
Han fikk ca samme dose som forrige, men litt mindre. Den var jo alt satt ned, så de gikk ut fra den. Kvelden dermed ble litt H uten like.. Han fikk bolus doser så fort det var mulig. Han tok seg litt ut siden mor fikk litt besøk på kvelden. Det var kjempe hyggelig, men minstemann sloknet ganske fort i senga si. Han pludra litt og var egentlig i god form. Seinere ble han bare verre og verre. En eller annen gang midt på nattan surra de med at han ble tatt av smertepumpa, siden den ene antibiotikaen ikke kan kjøres sammen med morfinen.
Han har en slange inn i brystet, og på de siste 30 cm så blandes morfinen, selv om det er en knøtt liten dose, så blandes det med medisinen de siste cm, og man ønsket ikke en reaksjon.
Han var utrolig preget av en form for smerte et sted, og pustet kort og ble blålig.
Nå tenkte jeg at nå går det ikke.. Dette klarer verken jeg eller han.
En fyr som tar røntgen kom, og de skulle sjekke magen..
Mange ting som tarmslyng, hull på magesekken, hull på tarmen, ja hva de ikke mistenkte.. Alt fra luft til haste operasjon.. En kirurg og en slik røntgen lege kikket på bildene og fant ingeting.. Typisk!
Ikke engang luft så de..

Han fikk mange slike bolus doser, det er en slik støt dose man kan gi med pumpa om man føler han har ubehag. Han gikk derfa fra bolus dose, til bolus dose. De kan bare gis to ganger i timen, og har en sperre tid på 30 min. Aner ikke om noen skjønner hva jeg skriver, men jeg står i dette med begge beina så det virker logisk for meg.

Morningen kom, og han sov fra 4..

Jeg stod opp igjen rundt 9.. Fikk dratt meg i dusjen, og hvertfall kledd på meg.
Snakket med legen på visitten, men han følte vi måtte ta en litt lengre prat etterpå. Altså etter lunsj.. Det ble nesten en time det med prat.
Mor hadde mye på hjertet. Mor ønsker helsevesen som er synske og tankelesere. Vi ble enig om flere ting.. Mor må uttrykke mer klart hva som er problemet.
Flere ting kan rettes på, og det skal bli gjort.
Fikk endel svar på kromosonfeilen/ eller kromoson spaltningen til minstemann. Det var veldig oppklarende, men vet ikke hvilken glede andre har av å vite det. Det er langtekkelig og sikkert veldig uinteressant forklaring..
:mor er lat og gidder ikke skrive:

Bunn i grunn betyr det bare at han må ha en BMT, og selv om han får en BMT så er det stygg fare for tilbakefall. Det er jo ikke noe nytt..

Nå er det barnetv, og jeg er hjemme. Mor ble sendt hjem for å være sammen med jentene og far er også er. Minstemann har to sykepleiere der hele tiden, og han bare slumrer og døser, eller så gråter han.
Det er utrolig krevende å se, oppleve og maktesløsheten er så enorm at jeg må ha litt tid. De er super flinke med han, og legger godt til rette alle ting. De sykepleierene som har han nå er godt kjent med han og jeg har ingen betenkeligheter med å la han være der. Høres sikkert kjempe fælt ut, men akkurat nå var legens ordre at jeg trenger tid utenfor sykehusets fire vegger.
Det var sikkert det han hørte under alle frustrasjoner.

Han var utrolig festlig egentlig, og var ofte ufrivillig morsom. Et tørt språk, og en tørr humor som bare de sære av de sære kan skjønne tror jeg. Jeg elsker slik tørr humor, så det var ypperlig..

Hvordan minstemann er nå:
Orker helst ikke å bli tatt i, vil helst bare ligge i senga. Spiser ikke, gråter endel, drikker endel.. Smiler ikke i det hele tatt.
Orker ikke ta bildet av han engang. Han er helt hoven i hele kroppen, og er sår i stemmen.
Hvis de ikke får kontroll på denne infeksjonen.. For det har han fått igjen. Hadde nærmere 40 i feber en periode, og en crp som er på vei opp. ( det er ikke bra )
Så gir de han bare dager.. Han klarer ikke å kjempe mot denne blodforgiftningen aleine, og om ikke antibiotikaen fungerer så er det ingeting å gjøre.

De sa det ville gå fort, men jeg henger ikke med. De besøket så i går, er ingeting.. Nå vil han ikke sitte på fanget engang. Han sovner lett og vil helst bare døse. Glipper mellom våkenhet og søvn.

Jeg skal ringe inn kl 21, for å høre om nattevakta tar han, hvis ikke kommer jeg inn. De har satt inn ekstra bemmanning, for det er absolutt ikke vanlig med 2 sykepleiere per pasient. Han har så mye medisiner som skal gis.. Soppmiddel, 3 antibiotikaer, febernettsettende, kvalmestillende, og i dag har han fått både trombocytter / blodplater og blod. Blodprosenten hadde falt til 6,4. Det vanlige er over 12. Han har sjelden ligget over 9..

Hjertet verker fysisk.. Kanskje jeg bare får et hjerteinfarkt og slipper å forholde meg til alt. Alt er så vondt, og hvert lite håp forsvinner rett foran øynene. Det er vanskelig nå og holde motet oppe. Det er himmel og helvete på samme tid, som jeg har sagt før. Jeg elsker hvert lite øyeblikk, hvert lite kjærtegn, hvert minutt hvor jeg kan suge til meg lukten hans, men jeg går gjennom fysisk smerte når han har vondt. Jeg har vært kjempe kvalm i flere dager, og strever med å holde maten nede enkelte ganger. Jeg har hørt om at man kan bli slik når presset blir så stort, men jeg vet ikke.. Jeg gråter ikke.. Sitter med en klump i halsen akkurat nå, men det er fordi det er så smertefult å dele dette også.
Det kan være det siste jeg får se av han..

Vil han aldri mer gå rundt? Skal han ikke le igjen? Det verker når barna ikke spiser eller viser så mye tegn til å ville leve. Han aner ingenting.. Han skjønner ikke hvorfor han har vondt. Han aner ikke hvor nær han er døden..
Det skal jo ikke være sånn! Jeg blir så sint, så lei meg, men samtidig så glad for at han er min. Ville jo ikke byttet han bort for alt i verden, selv om han kanskje ikke skal være her lenger. Det er håpløst å sette ord på, håpløst å egentlig kjenne helt etter hva man føler..

Det er tomt.. Vondt.. Stort.. Meningsløst.. Ikke en tanke i verden eller et ord kan beskrive hva jeg føler. Selv ikke jeg vet det.

Nå er barnetv ferdig, jeg skal straks ringe for å høre hvordan det går. Ikke et øyeblikk klarer jeg å la være å tenke på han. Ikke et sekund sniker seg avgårdet, uten at han er med.

Han vil alltid, uansett hva som skjer, ha en stor plass i hjertet mitt. Jeg er så ufattelig glad for at han er min, og jeg fikk han. Uansett hva som skjer..

35 kommentarer:

Anonym sa...

Huff Heidi....dette gjør fryktelig vondt å lese. Tårene renner for minstemann. Håper han blir kvitt infeksjonen fort så han kan få litt mere krefter. Sender alt av lykke og håp deres vei. Du er sterk og du er verdens beste mamma for din Minstemann. Klem fra May-Britt (Mayaskrulla på NM)

Anonym sa...

Nå hulker jeg for dere!
Sender gode tanker...

Anonym sa...

Jeg strever med å finne ord akkurat nå, hvordan du får fram de fantastiske setningene dine, fatter jeg ikke. Du er helt unik!
Jeg gråter for dere, jeg gråter for lille minstemann.
Mange klemmer, skulle ønske dere slapp å oppleve dette!
Hilsen Marit.

Anonym sa...

Sitter her med tårer i øynene og gråter for dere!

Thyresse

Anonym sa...

Strever med å finne ord. Jeg gråter for dere. Håper av hele mitt hjerte at minstemann blir kvitt infeksjonen.
Birgitte/Miss_B

Anonym sa...

Kjære Heidi...
så vondt å lese om minstemann i dag. Eg gret for dykk. Tenker på dykk gjennom dagen, f.eks når jentene et, tenker eg på minstemann og biten av Mariekjeksen, da eg bada Hanna i stad tenker eg på kor omstendelig minstemann sitt bad for få dagar sidan var.

Det er uverkeleg å høyre at han blir mykje dårlegare, berre fra ein dag til ein annan. Åååå, dei må få infeksjonen under kontroll, minstemann må da iallefall få ein sjanse med BMT!

Det er umogleg å sette seg inn i din situasjon no, men som så mange har sagt før, du er magisk med ord, og let oss få eit glimt. Håper, håper, håper at infeksjonen går tilbake no, og minstemann kjem inn på rett spor igjen.

Trist, men håpefull klem fra Gry

Anonym sa...

Uff, dette gjorde veldig vondt å lese, Heidi. Tårene renner for minstemann og den flotte familien hans.

Jeg krysser fingrene for at han klarer å kjempe seg gjennom dette også.

Du er helt unik Heidi og du skriver utrolig bra. At du er den beste mammaen som minstemann kunne ha fått er det ingen tvil om.

Anonym sa...

Åh Heidi.. Hva kan jeg si? Ord blir så utrolig fattige.. Men jeg er en håper, og jeg fortsetter å håpe for lille skjønne R, og jeg ber det jeg makter om at akkurat HAN er sterk nok til å greie seg gjennom dette.

Mange varme tanker og klemmer fra Camilla(zemoc)

Anonym sa...

Alle gode tanker til minstemann- den unike mammaen og resten av familien. Jeg ber for dere og håper det nå vil gå en rette veien

Anonym sa...

Å lese dette river meg i stykker innvendig, Heidi. Vet ikke hva jeg skal skrive til deg, for ingenting noen skriver kan hjelpe den nydelige gutten din. Men jeg vil allikevel at du skal vite at jeg tenker på dere hele tiden, og blandet inn i alle tankene er håpet. Så lenge det er liv er det håp....

Klem fra Fruktflua.

Anonym sa...

mitt hjerte gråter for dere heidi,
mange varme klemmer fra meg..

Anonym sa...

Jeg er så lei meg at dette måtte skje dere. Både dere som familie, og han stakkars nydelige minstemannen din som må gjennom så mye smerte. Jeg håper drømmen din blir til virkelighet.

Klem Maud

Anonym sa...

Nei nei nei! dette var veldig vondt å lese... Jeg vil bare si at at du er en fantastisk mamma, håper du får beholde det lille gullet ditt i mange år til! Klemmer fra Nikonius(nm)

Anonym sa...

Dette var forferdelig lesning Heidi... Du skriver så beskrivende at jeg føler nesten jeg sitter midt oppi det selv.
Kjenner det gjør vondt i kroppen, tårene renner. Gråter med dere, dere er i tankene mine hele tiden...

Klem
Siri *3barn*

Anonym sa...

Kjære Heidi!!
Så utrolig smertefullt å lese det du skriver. Kjenner at tårene bare renner i strie strømmer. Håper du ikke mister lille gullet ditt:) Ut i fra det du skriver skjønner jeg at han nå er veldig nær døden, skjønner det å smerten du beskriver. Du har det sikkert veldig vondt nå. Vet ikke om du tror på slike som kan lese/be men om du gjør det kan du gi tilbakemelding, så kan du få et tlf nummer hos meg. men da må jeg ha en mailaddresse.
Stooor klem og håp om bedring

Anonym sa...

Kjære Heidi,

Jeg er så utrolig lei meg for dere.
Jeg har ikke noe lurt å si, for hvilke ord kan gi deg trøst?

Uansett hvilken vei dette nå går, så håper jeg minstemann slipper å ha så mye mer vondt.

Stor klem fra minniepus

Anonym sa...

Kjære Heidi.

Jeg gråter med dere!
Også i kveld tenner vi lys for minstemann og familien hans - og vi ber til høyere makter om at mirakelet snart skal skje!

Klem fra Siv/Cherub

Anonym sa...

Dette var tøff lesing. Håpet er her enda, håpet at minstemann en dag smiler igjen til mamma og pappa.

Klem fra Gro/Gurine

Anonym sa...

Jeg er så lei meg. Jeg ber aldri, men i dag kneppet jeg hendene en liten stund.
Måtte dette gå den riktige veien for lillegutt.
Tenker masse på dere.

Lemoen fra sm/nm. ( Lene )

Anonym sa...

Det er umulig å finne ord.
Vil bare gi deg en klem

Klem Laura

Anonym sa...

Ufattlig vondt å lese,og jeg kan ikke forestille meg hva dere går gjennom. Jeg sender dere gode tanker og ber om et mirakel. Klem til deg og dine.
Hilsen amo

Anonym sa...

Gråter for dere, ber for dere.. OG i kveld tennes det lys for dere igjen!!

Finner ikke ord!! her bare helt fryktelig vondt!!

:klem:
Oris.

Anonym sa...

tenker på dere, å skal tenne et lys i kveld... så trist... så urettferdig..

Anonym sa...

tenker på dere, å skal tenne et lys i kveld... så trist... så urettferdig..

Anonym sa...

Jeg tror ikke jeg noen gang har vært så trist og lei meg på fremmedes vegne, og jeg vet ikke hva jeg skal eller kan si, som yter noen som helst form for trøst. Jeg har en liten datter som har hatt en noen ganger dødlig sykdom, men ingenting som kan sammelignes med hva dere går gjennom nå. Vi fikk hele tiden positive meldinger og visste at det kom til å gå bra, men den underliggende frykten var der likevel. Det var jo fortsatt en realitet at noe kunne gå galt. Jeg var livredd for å miste babyen min, og jeg kjenner meg igjen i så mange av tingene du skriver. Du skriver så vakkert, og jeg sitter igjen med så mange hjerteskjærende minner fra vår egen kamp, samtidig som mitt hjerte blør for dere.

Jeg ber for dere og gråter med dere, og takker deg for dine daglige historier. Jeg skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for dere. Jeg kjenner deg ikke, men din vakre sønn og din familie er i mine tanker hver eneste dag. Jeg ber til Gud om at Minstemann kommer gjennom dette og at du fortsetter å klare og være sterk for ham.

Mange, mange varme tanker
"en mamma som forstår"

Anonym sa...

Nå gråter jeg.
Ord blir så fattige nå.
Tenner et lys for håp og om et mirakel for minstemann.

Anonym sa...

Ord blir fattige... Jeg ber IGJEN som jeg alltid gjør for lillemann og for den veldig, veldig gode mammaen hans.. Åh, som hjertet mitt blør for dere nå.

Klem fra åse-Lill *fruen* på Nm

Anonym sa...

Jeg er fryktelig tom i meg. Jeg kjenner ikke dere, men likevel føler jeg dette sterk på kroppen min. Jeg tenker så mange tanker om dere, hver eneste dag, undrer på hva som skjer, hva som blir sagt. Lille R har satt dype spor i meg, og jeg er så glad for at jeg har fått lov til å "bli kjent" med dere på denne måten, at du er så sterk og setter ord på ting, slik at vi kan PRØVE å forstå, selv om vi aldri verden klarer det. Du klarer det nok ikke selv, hva er det å forstå? Dere ble kastet inn i dette, en perfekt familie som aldri hadde trodd dette. Hvorfor skulle dere det?

Tårene renner på meg her, Heidi. Det gjør vondt for meg å skrive dette, fordi jeg skulle så gjerne hjulpet på noen måte... Om det er den minste ting jeg kan gjøre, uansett hva det skulle være, så vær så snill å si fra. Selv om du ikke har møtt meg...

Klem.

Anonym sa...

Dette var vondt å lese...Blir tom for ord..
God klem til dere og Minstemann!

Nalim (NM)

Anonym sa...

Nei...

Jeg har ikke ord!
Dette var så ubeskrivelig vondt å lese... det var jo ikke dette jeg ville se!
Jeg ber og krysser det jeg kan for dere.

Sender mange varme, gode tanker...

Dette MÅ jo gå bra!
Kjære Gud, vær så snill...

Om jeg bare kunne slettet alt det vonde dere har gått gjennom og går gjennom.

Mini.

Anonym sa...

Hva kan man egentlig si.....

Anonym sa...

Dette var vondt å lese. Det er så meningsløst at den lille gutten deres skal ha det så vondt. Skulle så veldig ønske at dere ikke måtte gjennom alt dette grusomme. Har ingen ord for å hjelpe. Ville bare si at jeg tenker på dere og ber for dere.

Anonym sa...

Dette er bare for jævlig!
Det gjør vondt, virkelig vondt, det river i kroppen!

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal si. Tenker masse på dere om dagen.
Klem Hufsa

Anonym sa...

Jeg skrev et innlegg her i går, likevel er jeg tilbake. Helt siden jeg leste det du skrev i går har tanken mine vært hos dere. Og som vanlig ba jeg for Minstemann i kveldsbønnen min. Jeg ber om at dette undret må skje som gjør han frisk.

Som noen her skriver....det du deler med oss er stort Heidi, ikke sikkert det er så mange som hadde klart det du gjør. Når man leser får man så lyst til å hjelpe, lyst til å lindre noe av den smerten dere føler og opplever. Men som mennesker ser man jo at vi blir maktesløse i noen tilfeller. Vi vil så gjerne bidra, men ingenting nytter....

Da jeg la meg i går måtte jeg snakke med min samboer okmring livet, hva vi mennesker gjør her osv, hva er meningen med at sånne små uskyldige engler skal være nødt for å lide...? Hvorfor skal noen måtte dø uten å ha fått oppleve like mye som andre. Jeg finner ingen svar....ingen....

Uansett hvordan det måtte gå med lille Minstemann, så har han likevel satt uendelig dype spor hos veldig mange, vi er mange her som ikke kjenner han, har møtt han, men som likevel kjenner en kjærlighet og en omsorg for akkurat DIN lille gutt.

Du skriver at uansett hvordan det kommer til å gå, så er du glad for at akkurat han ble din. Det er så fint sakt Heidi.Du har vært heldig som fikk akkurat HAN, din egen skatt....Din egen lille gutt som unansett har satt uendelig dype og varige spor i hjertet ditt for alltid, og i mange andres...

Som sakt....jeg ber om mirakel, jeg ber om at finnes det en Gud, så la han være så snill å vise seg nå slik at lillebror får leve, slik at hans søstre får fortsette å ha sin lillebror, slik at mamma og pappa får fortsette å ha sin MInstemann....Jeg ber og jeg håper...
Jeg sender deg og alle dine masse varme tanker.... Klem Benja

Anonym sa...

Hva skal en egentlig si ja..?
Tankene mine er hos dere!!

lijander (NM)