søndag 12. august 2007

Beinmargsdonor

Nei, vi har ikke funnet en, men det er blitt flere spørsmål om det, så jeg tenkte å lage et eget innlegg.

Hvem som helst kan være det, om du er frisk og kvalifiserer. Som regel er dette gjort gjennom å være blodgiver, men jeg har hørt om andre som har spesielt sagt ja til å være beinmargsdonor. Hvordan det sistnevnte har skjedd, vet jeg ikke.

Jeg er selv blodgiver, og har blitt spurt i forbindelse med oppstarten av å bli blodgiver om jeg kunne tenke meg å stå som beinmargsdonor. Det blir da tatt blodprøver, som står 3 mnd i karantene. Hvorvidt de umiddelbart legger deg til i registeret for beinmarsdonor vet jeg ikke.

Blodtype har mindre å si for minstemann. Faktis slik jeg forstår det, betyr det heller lite. Det er derfor vanskelig å finne en som passer, siden alle kan være potensielt donorer og må testes.

Som noen har fått med seg så har minstemann en kromosonfeil-sak, som vi ikke vet så mye om enda. Men den kan vanskeligjøre hele søket. Han har en spesiell spalting av de hvite blodcellene som gjør at dette også er spesielt. Minstemann er og blir spesiell, det er det ingen tvil om.

Altså, den som skal gi beinmarg må ha den samme spaltningen. Men ikke nødvendigvis samme blod type eller kromosonfeil-sak.
Det er lite oppmerksomhet i forhold til å gi beinmarg, så jeg vil absolutt anbefale alle som kan å melde seg. Selv om det kanskje er forseint for minstemann i den grad at vi må ha en som alt er registrert, så vil det bety død/ liv for noen andre.

Bare det å gi blod er ufattelig viktig. Det er mangel, og vi har mang engang måttet vente nesten et døgn på å få både blod og trombocytter. Trombocytter kan tas hver mnd, men blod kan man kun gi hver 3. mnd. Minstemann har sikkert fått flere blodposer enn en person kan gi på et par år. Men for minstemann er det et spørsmål om liv eller død.

Jo, en ting til.. Beinmargsdonor er som blodgving anonymt. Det blir kun merket med et nummer, men jeg kan virkelig garantere at mottakeren for evig vil være takknemlig.

I vårt tilfelle får vi ikke vite hvilket land det blir hentet fra engang. Derfor kan det sitte en person i Danmark, Tyskland eller Sverige og har "reddet" liv. Man skal virkelig klappe seg selv godt på ryggen og være en helt.

Så brutalt som det enn er, så kan det neste gang være en av sine egne som trenger det. Da er det godt å vite at man har gjort det man kan.. Om man kan. Man skal ikke få dårlig samvittighet, om man av en eller annen grunn ikke kan.
Men jeg våger og påstå at vi er flere som egentlig kan, men som kanskje ikke har tenkt tanken..

på www.Giblod.no og http://www.rikshospitalet.no/view/avd_info.asp?department=NORDONOR står det mer, og hvordan man kommer i gang.

15 kommentarer:

MrsSoersdal sa...

Have they tested the girls? Are you going to do that, or let them off the hook on that one? (Just curious)

I'd go do it myself but they don't like my blood at the donor place (anemia) :(

Heidi sa...

We have, and they didnt match. :(

Anonym sa...

Hei Heidi!

Du har nå inspirert meg til å melde meg som blodgiver. Er ikke sikker på om de vil ha meg før jeg har fått opp jernstatusen min, men jeg jobber med saken.:)

Monica Riis sa...

Jeg er både blodgiver og registrert som benmargsdonor. Det må være fantastisk å kunne være til hjelp for noen som måtte trenge det, og til tross for at jeg har hørt om både riskoer og smertefull benmargshøsting betyr det lite satt opp mot det å kunne hjelpe noen, kanskje redde et liv. Jeg håper virkelig dere finner en donor, og vil aldri slutte å krysse fingrene for den flotte gutten deres.

Anonym sa...

Jeg har også meldt meg som blodgiver idag og skal melde meg som benmargsdonor også ved første beøk hos Blodbanken.

Takk for at du minnte meg på det.

Jeg tenker på dere hele tiden og håper så inderlig dette skal gå bra!

Klem fra Anita

Lykke sa...

Jeg meldte meg som blodgiver for et par dager siden, skal også si i fra at jeg vil være beinmargsdonor - etter å ha lest alt dere har gått og går igjennom, må man jo gjøre det man kan for å hjelpe.

Håper så inderlig at dere finner en donor!!

Hilsen Renate

Anonym sa...

..jeg har også meldt meg som blodgiver, noe jeg har tenkt på lenge. Men, nå fikk jeg et ekstra puff bak. Også benmargsdonor, hvis jeg kan det.

Håper at infeksjonen er på hell, sånn at behandlingen kan gjennomføres!:kryss:

Klem fra Vibecke

Anonym sa...

Flott oppfordring. Jeg har selv vært blodgiver i mange år, og er også registrert som beinmargsdonor. Håper dere klarer å finne en match!!

Hilsen Siw (minon)

Anonym sa...

Gravid og anemisk, så jeg er ikek så aktuell som blodgiver.
Jeg skulle virkelig ønske det var noe jeg kunne gjøre!

Hufsa

Anonym sa...

Jeg håper og ber om at en beinmargsdonor blir funnet og at minstemann slipper infeksjoner!
Du er ei tøff dame Heidi, jentene, minstemann og mannen din er utrolig heldige som har deg!
Klem fra Marit

Anonym sa...

Jeg klarer ikke å slutte å gråte.Jeg ser bilder av han og kan ikke foestille meg hvordan dere som foreldre har det.Fyttirakkern!Kan vi ikke kontakte noen?La noe media få lese bloggen din?Det var jo en som hadde kreft som fikk beinmarg(tror jeg det var) etter å ha engasjert media i jakten på treff.Må kunne gjøre noe!Minsten min han er like gammel som din og det er umenneskelig det dere går gjennom!Masse klemmer og lykkeønskninger fra Milla(Camilla) Nm..

Anonym sa...

Jeg tenker på dere hver eneste dag, Heidi, og leser også i bloggen hver dag.
Nå meldte jeg meg nettopp som blodgiver, det var jo så enkelt gjennom www.Giblod.no!:)

Mange varme klemmer til dere alle.

Camilla(Zemoc)

Anonym sa...

Jeg har fått beskjed om at jeg muligens kan passe som benmargsdonor, og i dag har jeg vært i blodbanken og gitt fra meg 8 glass med blod som ble fraktet direkte til Rikshospitalet for videre sjekk.
Håper virkelig at jeg kan hjelpe noen.
Håper alle andre der ute følger oppfordringen din og melder seg som blodgiver og benmargsdonor.
Dere er i tankene mine hver dag.

Aina

Anonym sa...

Fin oppfordring!
Jeg har prøvd meg som begge deler, flere ganger, men de vil ikke ha meg av flere grunner.
Men ja, man er virkelig takknemlig når man sitter i andre enden, både jeg og min syke, lille vakre har fått blod før. Det var liv eller død for oss da.

Anonym sa...

Meldte meg som donor for mange år siden. Men siden har jeg flyttet, og her er det ikke muligheter for å gi blod. Bor på en ganske stor plass, så det er fryktelig trist at helsevesenet går glipp av blod fra alle oss her, for ikke å snakke om alle som kunne vært benmargsdonore...



Lykke til i letinga!