fredag 10. august 2007

Tidlig på fredag..

For det er vel fredag?

Dag i går startet tungt, med å sende minstemann avgårdet til sykehuset. Jeg kom etter å ha levert jentene, og vi ble her sammen til far dra rundt 2-tia. Seinere fikk vi besøk, og det var både tungt og godt.
Far hentet jentene og vi var her alle sammen en stund. Jentene og lille nevøen vår leket så fint sammen.
Tidligere på dage hadde minstemann vegret seg for å gå, men etter å ha fått smertestillende/ kodein, så ville han gå og gå..
Det kostet han dyrt.

La han som vanlig ved 7-tia på kvelden, og han fikk ikke sove. Lå og vred seg til 9. Da ringte jeg ¨på og sykepleieren hentet legen. Vi begynte å snakke om smertelindring, og det var nok på tide med noe sterkere alt. Dette går litt fortere enn de hadde regnet med. Han begynte med en liten dose morfin, men merket ingenting. Fikk en større dose litt seinere, og da sovnet han. Sov fakisk til rundt 4-4.30 på morningen. Da våknet han opp med å kaste opp.

Ble vasket og koblet av sondemat og intravenøs næringen, og får bare væske. Han gråt og han gråt.. Vrei seg i smerter, hele han ristet.. Fikk ny dose morfin, og etter en stund sovnet han igjen..

I dag skal vi snakke mer om smertelindring. Hvordan disse dagene kan gå mest mulig smertefritt, men også helst at han er litt våken. Men jeg vil heller ha han sovende enn å ha det vondt.
Prøvde å amme han, men når han ikke orket det engang, og bare gråt så vet hvertfall jeg at det er alvorlig.

Sykepleierene har skiftet modus.. De har gått over til medfølende blikk, klapp på skulderen, og den lille ekstra -er det noe jeg kan gjøre?

Nei, det er ikke så mye man kan gjøre.. vi kan bare vente.. Jeg begynner å mistenke at behandlingen er utenfor rekkevidde, men jeg vil så gjerne prøve. Det er hvertfall hele helgen til. Jeg kan kanskje få de til å starte på mandag. Han må være på god vei i infeksjonsbehandlingen sin, og da snakker de minst en uke.. Men hva om vi ikke har en uke..

Minstemann spiser ingenting annet enn morsmelk. Han får lite sondemat på dagtid, nettopp fordi han blir så satt fast til den stanga. I dag derimot, skal han få. En liten dose hele dagen. Jeg vil ikke sulte han i hjel heller..
Men kanskje det er en del av forløpet at han ikke vil spise, nettopp for å bli ferdig fortere.

Jeg bare gråter.. Jeg gråter når jeg ser han leke, smile, gråte, gå.. Når jeg ser andre barn leke, smile, gråte, gå..
Jeg ser tenåringsgutter, og tenker.. hvordan ville minstemann sett ut? Får jeg se han slik?

Jeg føler jeg griper etter halmstrå.. Legen sier egentlig at det ikke er noe å gjøre, men samtidig sier de at vi må gi de en sjanse. De sier de har lagt ut spørsmål ( til andre leger rundt om i verden) , men vi får ingen svar..
Far i huset skal ringe riksen i morgen, og få snakke med legen vår er. Det er han som har minstemann der, og er spesialist på hans sykdom.
Det må jo være noe vi kan gjøre? Et eller annet?

Jeg hadde en drøm for lenge siden hvor jeg drømte at jeg så legene signere en dødsdom over minstemann. Han ble veldig syk, og jeg så han lå i senga mi. Jeg satt ved siden av han, og fikk dette papiret. ( jeg tror ikke de skriver det slik bokstavlig, men i min drøm skjedde det )
Minstemann begynte etter noen dager å bli sulten, og ville ha mat. Han fikk det, selv om legene sa dette er bare forbigående. Ikke gi han noe, for det bare forlenger lidelsen hans. Som mor er det naturstridig og nekte sitt barn mat, så han fikk alt hans lille mage hadde lyst på. Etter noen dager ble han mer og mer våken, ville prate, sitte litt i senga og i det hele tatt.. Etter en uke så ville han ned på gulvet og gå. Da legene så han, ble de helt satt ut. De ville ta en ny beinmargsprøve straks, og den viste seg å være helt frisk. Han ble helt frisk..

Ja, jeg vet.. Desperasjon, ønsketenkning, og i det hele tatt. Men jeg fikk denne drømmen for lenge siden, husker den i detalj enda. Faktisk fikk jeg den når vi trodde han skulle bli helt frisk. Etter 3 kuren tror jeg. Når vi var nede i 5% med blaster. Den var så tung for meg da, for jeg trodde ikke det skulle gå så langt. Han skulle jo bli frisk mye før det..

Jeg velger å skrive den nå, rett og slett, hvis det skulle skje, så er det en veldig viktig del av livet vårt. Livet hans..

Jeg har sendt ut situasjonen hans til noen som driver med håndspåleggelse og forbønn. Jeg vet ikke om det hjelper, og utifra min drøm og følelser, så snur det ikke enda. Men jeg tror det vil snu..

Det er så mye mer vi ikke vet, men jeg vet og tror at mirakler skjer, og jeg bare venter på den. Men den kommer ikke enda.. Men snart..

57 kommentarer:

Anonym sa...

Vet ikke helt hva jeg skal skrive mer. Synes så ufattelig synd på minstemann og dere alle sammen.
Håper inderlig at en healer eller håndpålegger eller et eller annet hjelper dere ut av denne vonde situasjonen.
Minstemann må bare bli frisk igjen.
Du skriver så levende Heidi, det er akkurat som vi er der og deler det med dere.
Jeg tente lys for minstemann i går og ba om at det skulle skinne evig for livet minstemann har foran seg.
Håper det hjelper.

Klemmer i massevis fra Oss

Anonym sa...

ÅÅh, Heidi.

Det er mange rundtom i norges land som ber for dere, jeg er en av dem.

Mirakler KAN skje, og det MÅ skje med lille R!

Sender dere varme tanker på en fredagsmorgen, og håper inderlig at legene finner en god måte å smertelindre lillegutt, så han slipper å ha så vondt!
( det er så forferdelig vondt for mammahjertet også det...)

Også håper jeg dere får en så god helg som overhodet mulig!

Masse klemmer fra Cherub/Siv.

MrsSoersdal sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
MrsSoersdal sa...

There's nothing wrong with letting your hopes get high. Keeping them low wouldn't make it any easier. I don't mean to sound bossy, I just think it's wonderful that you won't give up.

Please give your boy and the girls my love. I will try to make it back to Norway I just don't know when I can.

Anonym sa...

Håpet er det som holder oss mennesker oppe. Man må aldri miste håpet, da har man ingenting igjen. Dessverre er det slik at livets gang ikke er alltid slik vi ønsker, men da må vi gjøre det beste ut av situasjonen. Synes du har en flott tankegang mht smertelindring for din kjære sønn. I ettertid, uansett hva som skjer, vil du ha godt av å tenke på at han ikke hadde det så vondt.
Ber for et mirakel for sønnen din.
Hilsen ei som har opplevd kreft i nær familie.

Anonym sa...

Ber om et mirakel for minstemann.

Klem fra Siw (minon)

Anonym sa...

Jeg ber sammen med dere om at det må skje et mirakel! jeg bærer med meg deres historie gjennom dagen og tenker stadig på den lille prinsen deres. alt har gjort sterkt, sterkt inntrykk. Sender alle gode taker til dere nå på morgenkvisten.
Klem fra KL

Anonym sa...

ett lys er tent for lillemann...
selvom håpet er lite så kan det komme ett mirakel...
du er så flink heidi...sterk og verdens beste mammma for barna dine...
beundrer deg heidi...
tenker på dere

wenche (rainbow_girl)

Anonym sa...

Minstemann er den siste jeg tenker på før jeg sovner, og den første jeg tenker på når jeg våkner, og nå sitter jeg på jobb - helt alene - og lar tårene trille.

Som noen andre skrev, du skriver så levende, at jeg nærmest føler det er min egen unge det er snakk om.

Selv om jeg ikke tror på Gud, så tror jeg at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner, og jeg håper dette "noe" kan utføre et mirakel.

Desperat, eller letende etter halmstrå, eller optimistisk, eller realistisk, man kan kalle det hva man vil, men når man får beskjed om at det bare er noen uker igjen, så vil jeg tro at alle begynner å lete etter den lille tingen legene har oversett, eller den lille tingen som gjør akkurat minstemann frisk igjen.Ingen kan visst si på forhånd hva det er, siden det ikke er en vanlig type kreft han har. Får håpe han er frisk nok over helgen til å prøve kuren de håper kan hjelpe.

Håper minstemann får en fin dag i dag, uten for mye smerter, men allikevel være våken.

Klem fra Cecilie/Fimbo

Anonym sa...

Hei. vil bare si at vi tenker på dere.Ber om et mirakel for minstemann.
Klem fra Steffen`s mamma(nm)

Anonym sa...

Håper me all min hjerte at det skjer et mirakel.
Mange klemmer fra Laura

Anonym sa...

Uff det er utrolig tungt å lese historien til Minstemann.
Jeg krysser det jeg kan for at Minstemann skal bli frisk igjen.

Klem
Line

Anonym sa...

Tenner et lys for din lille kjempe, Heidi. Ber om at dere må få oppleve et mirakel.

Klem fra Marita/Siadle

Anonym sa...

uff, det er så vondt så vondt.. Jeg ser på bloggen deres hele dagen og håper hele tiden at det skal stå at han er blitt bedre. Jeg håper av hele mitt hjerte at dette går bra for dere tilslutt. Han er jo så liten og uskyldig... Jeg håper healern kommer raskt.Jeg har stor tro på healere og vet det funker. Jeg håper virkelig at de kan gjøre noe. Noe må da kunne gjøres. Du er kjempesterk Heidi, det er helt utrolig hvordan du takler dette. Jeg tror på deg, når du sier det vil skje et mirakel. Ikke nå men senere. Magefølsen er viktig... Håper han blir bedre i løpet av helgen og at dere kan starte ny behandling, så fort som mulig...

amylin sa...

Håper at minstemann blir frisk. Tenner lys og tenker på dere.

Anonym sa...

Tårene mine strømmer,ber til høye makter om at dere skal få beholde gutten deres! Må det skje et mirakel, det har skjedd før.... En god klem fra Nikonius.

Anonym sa...

Det er så inmari trist å lese om minstemann.

Håper at en klem herfra kan bidra på et eller annet vis.

minniepus

Anonym sa...

Du har en fantastisk evne til å skrive så levende, man kjenner sårheten og det vonde dere opplever så nært!
Jeg tenker på lille gullet ditt hele tiden! Håper virkelig han slipper å ha det så vondt. Jeg er lei meg for dere.
Gode klemmer fra Marit

Anonym sa...

Sender dere en trøstende klem, og vil bare si at vi tenker på dere hver dag og håper på et mirakel for deres vakre lille gutt. Livet er så urettferdig...

Jeg ønsker deg og familien en så god helg som mulig.

NM-mamma

Lykke sa...

Jeg ber om et mirakel for minstemann :klemme:

Anonym sa...

dere er i våre tanker dagen og natt, og vi håper at deres vakre gutt slipper så mye smerter, kanksje healeren kan hjelpe , krysser fingrene for det!

han er en meget vakker gutt!!

tenner et lys for minstemann og familien hver kveld!

mange trøsteklemmer fra en nm mamma

Anonym sa...

Ja, du skriver så levende..kan føle fortvilelsen og smerten deres..og jeg får så innmari vondt av å lese hvordan Minstemann har det nå, men det er godt å følge med. For vi har et håp og vi ber om et mirakel! Håper så inderlig at drømmen din blir virkelig!

Håper de klarer å gi han en god smertelindring og at han får i seg litt næring, så dere kan få en bra helg og dagene videre.

Alltid i tankene mine, skulle så gjerne ha gjort noe for dere.

Klemmer fra Vibecke

Lise:-) sa...

Ikke enkelt å finne kloke ord til deg/dere nå...

Det er en hinsides vanskelig situasjon for minstemann og dere dette...

Vonde behandlinger, en liten kropp som ikke klarer det minstemann vil.
Av erfaring vet jeg at kreftbehandlingen tar det lille man måtte ha av overskudd. Så kommer smertene i tillegg.

Smertelindring er riktig og ikke minst viktig for at dagene skal bli så gode som overhode mulig for den lille med de store vakre blå øynene! En tapper liten gutt, med en likeså tapper mor, far og søstre.

Ett skritt, en dag av gangen, tøffe skritt, tøffe dager...

Måtte drømmen din gå i oppfyllelse, Heidi. Snart!

Klem

Anonym sa...

Ååååå... Det gjør så vondt å lese. Ser bort på min lille gutt, og tenker på hvor fælt dere har det. Jeg ber for dere, gråter for dere, og har Minstemann i tankene hele tiden.

Takk for at du deler med oss, selv om det er triste saker.

shg.

Anonym sa...

En dame som bor i nærheten av meg var døende av kreft. Legene hadde besluttet av stoppe behandlingen. Alle vennene og bekjente ba for henne og på neste kontroll var hun helt frisk. Jeg vet det høres merkelig ut, men jeg vet at det faktisk er helt sant. Damen lever i beste velgående den dag i dag.
Jeg har nå vært i kontakt med en venninne av denne damens datter og de skulle be for lillemann.

Hun skrev følgende til meg :
"Be så skal du få
Let så skal du finne
Bank på så skal døren lukkes opp"

Anonym sa...

dere er i mine tanker og bønner. jeg ber om at minstemann skal få oppleve et mirakel.

varme tanker til dere i en tung og vanskelig tid.

Anonym sa...

Ord blir fattige i en slik situasjon, men jeg tenker på dere og håper et mirakel vil skje for deres herlige lille gutt.
Ønsker dere all verdens lykke og hell.

Klemmer fra Tini2(NM)

Anonym sa...

Jeg har fulgt med dere en stund, og blir like rørt hver gang du skriver. Dette er fryktelig vondt, kan ikke engang tenke meg hvordan det er for dere!

Som flere skriver, mirakler har skjedd før- det kan skje igjen.

Klem fra Xtina

Anonym sa...

Tenner et lys for minstemann og ber om et mirakel!

klemmer fra Ine

Anonym sa...

Sit her med frysningar og tårer i augene. Måtte draumen din gå i oppfylling Heidi, det er mitt høgaste ønske. Håpet om at din nydelige minstemann lever over heile landet, og vi må fortsette å håpe og tru, det er det einaste vi kan gjere.
Har ikkje så mykje fornuftig å seie, men de er i tankane mine gjennom heile dagen

Klem
Gry

Anonym sa...

Hei Heidi, hvis jeg noengang ønsket at noen fikk drømmene sine oppfylt er det deg nettopp nå!
Jeg har tenkt veldig på å sende ut litt om lille vakre min til slike healere jeg og, jeg er så skeptisk og absolutt ikke kristen. Men nå når jeg ser du har gjort det også, så tror jeg jammen meg jeg skal ta skrittet selv. Alt er vel verdt å prøve for barna våre.
Tenker på dere.
*klem* fra lille vakres mamma

Anonym sa...

Heidi, jeg gråter med deg. Du viser en styrke som det står respekt av, og er en fantastisk mamma for minstemann og jentene.

Dere er i tankene mine hele dagen og hele natten.

Varm klem, alfaCharlie/Anne Cecilie

Anonym sa...

Ååå..
Kjære deg!!! Har ikke ord så vil bare gi deg en kjempe klem!!
Og mange varme tanker til deg og din familie, spesielt lille R.

Gåråter hver gang jeg leser inne på her.. Du er utrolig tøff som klarer og oppdatere her hver dag..

Mange gode klemmer fra Oris/Cathrine m familie..

Ps. Tillomed gubben synes dette er horibelt grusomt og han finnes ikke følsom på noe som helst måte!!

Anonym sa...

Tenker på dere!
Måtte dere få oppleve dette mirakelet *klem*

Anonym sa...

Jeg tenker på minstemann og gråter med dere. Håper inderlig at det snur.

Veronal

Anonym sa...

Hjertet mitt blør for dere.

Tenker masse på dere, og håper på et mirakel.

Stor klem og varme tanker fra Babe (NM)

Anonym sa...

Fortsett med håp og drømmer! Du vet aldri hva som skjer, klart mirakler skjer!
Godt at han får fin smertelindring slik at han ikke plages veldig av sykdommen sin!
Jeg tenker på dere hele tiden og mitt hjerte blør for dere alle!
Klemmer Kirsti

Anonym sa...

Jeg ber for dere, og jeg vet mirakler skjer!
Og håper virkelig at det skal hjelpe dere ut av denne vonde situasjonen.

Håper sykehuset er flinke med smertelindring og at minstemann får slippe å ha så mye vondt...

Tenker på dere alle sammen!

Anonym sa...

tenker på dere og tenner ett lys for gutten deres!

Anonym sa...

Jeg er også en av dem som ber om at det må skje et lite mirakel med din lille skatt. Om det finnes en gud eller noe annet stort i universet ber jeg om at denne makten nå viser seg fra sin gode side og sørger for at et mirakel kan skje. Du skriver så fint Heidi. Når man leser det du skriver er det nesten som om man er en deltager i deres største kamp. Man kan kjenne på litt av sorgen, angsten og fortvilelsen dere føler, men aldri sette seg helt inn i hva det faktisk koseter deg og dere å krige i denne krigen. Jeg føler så uendelig med deg.

Anonym sa...

Tenker på dere og ber om at det skal skje et mirakel. Håper healeren kan snu utviklinga.
Det må være en ufattelig tung tid for dere alle. Hjertet mitt blør når jeg leser at han har det vondt, og er så dårlig nå.

Ta vare på hverandre.
Ina

Anonym sa...

Kjære Heidi

Jeg tenker på dere hver eneste dag, flere ganger om dagen. Verden står nok litt stille for oss som følger Minstemann sin kamp (jf. det du skrev tidligere), selv om de daglige syslene går sin gang. Det gjør enormt inntrykk å følge dere. Krysser alt jeg har for minstemann.

Hilsen Irma

Anonym sa...

Hei!

Så vondt, så inderlig vondt å lese at han skal ha så vondt nå.. Det svir i hjertet å lese.. men vi er mange Heidi, vi er mange som ber om et mirakel for minstemann nå om dagen, så la oss bare håpe at vi blir hørt og at det skjer.

Vi tenker på dere hele dagen,ber og vi sender varme klemmer over til dere.

Stine (tingeling132)

Anonym sa...

Da jeg leste hvor vondt han fikk da han gikk og gikk, så kom tårene. Dette er noe vi foreldre tar for gitt at barna skal kunne, barn skal jo kunne gå uten smerter alt annet blir liksom litt fjernt. Så da jeg leste om veslegutt som trosset smerter og gjorde noe han VIRKELIG ville, ja da gråt jeg.
Det viser en pågangsmot og viljestyrke som bare lille kjempen har. Og jeg håper han fortsetter med det og kjemper seg frisk.
Tanker og klemmer fra Gro/Gurine

Anonym sa...

Har lest hele bloggen din nå. Kan bareforestille meg hva dere går igjennom.

Hjertet min gråter virkelig for han, men kanskje enda mer for deg som er mamman hans. Det er du som skal leve videre, du som skal leve med savnet og stadige påminnelser. Det er noe helt spesielt når man har skapt et lite menneske i magen, og det er det bare mammaer som vet. Det er så ulogisk og urettferdig når slike ting som dette skjer.
Håper minstemann får slippe ha smerter framover og at det dukker opp et mirakel før det er for sent.
Håper....

En kjempestor virituell klem fra L.

Anonym sa...

Jeg har ikke så mye fornuftig å si,skal tenne lys for vakre Minstemann nå...
God klem til dere alle!

Nalim (NM)

Anonym sa...

Sender dere noen varme tanker og klemmer og håper så inderlig at dette går rett vei! Ber om et mirakel. *klem*

Anonym sa...

Ber for dere, og håper inderlig at drømmen din blir sann.

Marianne/Enni

KAM sa...

Tenker på dere! Ber om ett mirakel.
Stor klem sendes til dere.

Inagh sa...

Måtte du være sanndrømt!

Tenker på dere og ber for dere.

Anonym sa...

Huff veit ikkje heilt ka eg skal skrive her,ord blir fattig i sånne situasjona,men håpe dokker får ei fin tid ilag & eg ber & håpe på at minsten blir bedre.

Tenke mye på dokker.

Storklem fra oss ;)

Anonym sa...

Det er utrolig tøft å lese hva dere gjennomgår. Jeg håper så inderlig at alt går bra for dere. Jeg tenner et lys for minstemann og ber om at det må gå bra.

Klem fra Hannesen06 (nm)

Anonym sa...

Det gör så himla ont att läsa det du skriver, det är en totalt omänsklig situation ni är i.
Lille vännen som ligger och vrider sej i smärtor...alltså jag kan inte föreställa mej hur jag hade reagerat,det måste vara det allra värsta som finns, att ens barn har det så illa, och att man inte kan hjälpa på nåt som helst sätt.
Ber med er om att det sker ett under! Han är bara så söt och fin,och ni är världens bästa familj för honom oavsett vad som sker! Ta hand om er, kram!

Anonym sa...

Å....Kjære dere! Vet ikke hva jeg skal skrive...ord blir så små. lissom.Forferdelig trist å lese om den lille hjerteknuser'n deres....Han er jo bare skjønn:-) Jeg gråter i strie strømmer her...Stå på for guttens skyld:-) Masse varme tanker!

Lisemor sa...

Så bra at du har kontaktet healer, intet skal være uprøvd nå!
Jeg er ikke den som oftest ber om noe, men en stille bønn for dere går som et mantra gjennom kroppen min om dagen!

SuperMarion sa...

dere har rørt mange hjerter og det er mange varme tanker og håpende bønner som blir sendt til dere.
Du er sterk og tøff og en løvemor det står respekt av.

Mange varme tanker fra en NM-bruker.

Anonym sa...

Krysser fingre og tær for minstemann. Måtte et mirakel hende for dere. *klemmepå*

Busymum - NM/FP