lørdag 11. august 2007

Lørdag

og muligens en ny infeksjon i sikte.

Etter et døgn uten feber, så har den blusset opp igjen. De mistenker en ny infeksjon, og det ser mørkt ut for hver dag som går med infeksjonsbehandlingen i forhold til å starte på ny kur.

Snakket endel med legen på riksen i går, og han ville ha han inn på mandag. Han visste da ikke at minstemann lå på sykehuset med infeksjon. Han ville etter å ha hørt om infeksjonen begynne på onsdag, men vi ser an dag til dag. Det er ekstremt viktig å få kommet i gang. Så fort kuren er gjort, vil blastene synke ( her snakker vi ut i tro) og beinmargsprøven vise total remisjon. Det vil dog ikke gå helt tilbake uansett, men mye hadde vært fint. Om de da ser om den fungerer, så vil det bli gitt to nye kurer. *håpe-håpe*

Men som de sier så har andre barn med hans kromosontype-feil-sak, begge død. Men jeg fikk høre nå at det er kun de to som er brukt i den artikkelen. Det kan finnes flere, og mulig de har klart seg. Dette var visst om en medisin de hadde brukt, men andre kan ha brukt noe annet og ikke fått tilbakefall. Igjen, håpet er stort..

Ingen donor er funnet, og det haster. vi har kun 14 dager på oss, fra beinmarsprøven viser nedgang. Selv om han ikke må være i null, er det viktigere at han er stabilt lavt. Det har et prosent tall de jobber med. Lurer på om det er 15%. Viktigste er da at han er under den prosent i minst 14 dager. De 14 dagene er pga en stakkars beinmargsdonor skal ha tid på seg, de skal ta prøven, samtidig som minstemann må holde seg lavt pga vokser den allerede etter 14 dager er det nytteløst med en BMT. Det er nerveprirrende uker.. Alt må gå slag i slag, uten dårlige nyheter. Og det er som alle skjønner ikke ofte vi slipper unna de.

Så saken blir:
-finne beinmargsdonor
-mylotarg eller annen medisin må fungere
-ikke infeksjon før eller under selve kuren/ BMT
-så vente i nerveprirrende 2 år for evnt tilbakefall..

Så må jeg takke så mye for besøk i dag. Det var og er alltid koselig å se andre mennesker, enn pårørende til sine barn og helsevesen.
Og jeg fikk en stor overaskelse.. En splitter ny telefon!! Har aldri sett en så lekker sak. Brukt store deler av dagen å tatt bilder, sett på spillene, og i det hele tatt.
Jeg- JEG- har fått minnekort! t.o.m. en 3G telefon er det..
Mannen siklet enormt, og er dødsmisunnelig. Hehehe...
Takk til alle de som har bidrat. Ingen nevnt, ingen glemt, men dere vet hvem dere er og jeg takker så mye. :klemmer til alle skjønne damene og mennene til damene som har bidratt:
Jeg forstår at flere partnerer har begynt å engasjere seg. Siden flere mammaer ( pappaer) får sove dårlig og sikkert er preget av det hele. På en rar og god måte, så føles det godt å vite at minstemann betyr noe for andre mennesker.
Sine egne barn er jo alltid viktigst, men det er godt å vite at man har plass i hjertet sitt til andres barn også.
Jeg blir selv veldig revet med når ting skjer med andre, og har mang en gang grått over en ulykke som har rammet andre.

Nå har jeg takket være ny mobiltelefon *stolt*, fått lastet inn bilder tatt i dag. Legg hodet litt på skjeve og bære over med meg, for jeg skjønte ikke hvordan jeg kunne snu det ene bildet..





I dag fikk jeg vite hvorfor jeg blir tatt for å selv være sykepleier, og det er dialekten min og sjargongen. Jeg er helt inni den medisinske terminologien, og bruker de ordene ofte. Bloggen bærer nok litt preg av både blaster, febril, trombocytter o.l.

Og minstemann sa helt klart og tydelig mamma i dag. Og peket veldig fornøyd på meg.. Han har sagt det litt før, men denne gangen kunne man ikke ta feil. Lille gutten min vokser og utvikler seg på tross av alt, og har fått sin 3. jeksel. Det var litt ekkelt, for han har så lave trombocytter, og så han begynte å blø fra tanna. Faktisk så mye at det rant ut av munnviken og endel på puta. Tok nye blodprøver, og er trombocyttene for lave, så måtte de gi det. Det er bestilt til i morgen, men det gis om han blør.

Jeg tror ikke jeg har nevnt det med kormosonfeil-saken, for jeg vet ikke så mye om det. ( uvanlig) Men det ble først nevnt om onsdagen, og jeg vet ikke så mye mer enn at kroppen har mer problemer med å se de slemme cellene. De pga feilen kamuflerer seg som de snille. Det er det jeg vet.. Sagt på ekte legespråk til oss vanlig dødlige.

Nå skal minstemann få sove.. Sover ikke enda som i går kveld, og det er greit det. Litt slitsomt å aldri få en stund for seg selv. Så for han sover, så benytter jeg ofte anledning til å spise eller gå på do. Straks han sover nå, så skal nok jeg legge meg også.

30 kommentarer:

Anonym sa...

Gralla med ny telefon :-) Fine bilder den tar.
Han er jo bare helt skjønn.

Klem Laura

MrsSoersdal sa...

That's wonderful news. Heidi, if you read this please get my email address from your mom or have her send me an email with yours.

Love,
Heather

Anonym sa...

Bare et spørsmål... Kan hvem som helst være den rette beinmargsdonoren? Evt hvordan kan man sjekke det?

Anonym sa...

Har ikke så mange ord i dag. Vil bare fortelle at dere er i våre tanker.

Klemmer

Isabel

Anonym sa...

Det er vanskelig å la være å bli berørt av denne situasjonen, selv om det ikke er mitt barn det er snakk om. Det er så mye lettere å sette seg inn i situasjonen når man har barn på samme alder. Ja, når man har barn generelt egentlig.

Jeg skal ikke sitte her og late som at jeg forstår fult og helt hvor vanskelig denne situasjonen er for dere, men jeg har ingen problemer med å forstå at dette er ett mareritt i våken tilstand.

Etter å ha lest bloggen din i går kveld, som det siste jeg gjorde før jeg la meg, ble natten lang. Jeg hadde mareritt og var våken flere ganger. Den ene gangen var jeg faktisk nede en tur og tittet på min egen lille minstemann.

Jeg syns dette er forferdelig trist, og håper av hele mitt hjerte at denne bloggen får en lykkelig slutt. Akkurat nå er det ingenting som ville glede meg mer!

NM-mamma

Anonym sa...

Grattis med ny telefon!!
Nydelig motiv som alltid.

Håper og ber om at lillemann holder seg såpass frisk at dere kan begynne på ny kur så fort som mulig.

Ønsker dere en god natt med søvn.

Siden anonym har spm angående beinmargsdonor legger jeg igjen denne linken:

http://www.rikshospitalet.no/view/readavdi.asp?nPubID=4341

Regner med du får svar på det du trenger å vite der.

Klemmer fra nm-mamma

Anonym sa...

Grattis med ny telefon!
Håper dere får ei god natt,
og at dere finner donor.
Krysser fingrene for dere*klemmer*
Hilsen Tik/Nina

Shamu sa...

Hva slags blodtype har minstemann, i forhold til beinmargsdonor?
Hvordan blir man donor?
Er det en fordel om man er blodgiver i utgangspunktet?

Anonym sa...

Krysser fingrene for dere. I dag har jeg tent et lys i Kölnerdomen for dere.
Klem
Kif

Anonym sa...

Spør om det samme som den anonyme jeg; Om hvem som helst kan være donor? Stiller med glede opp for lillemannen om det kunne vært mulig!

Anonym sa...

..vet, du..selv om det er litt som skal klaffe, så føler jeg et større håp etter å ha lest innlegget!:jupp: Ber så inderlig og krysser fingrene for at ting går som det skal nå framover!

Og flott å se bilder av gromgutten..så herlig og rart å se at han er oppegående og smiler, selv hvor sjuk han er. Det gir håp!

Klemmer fra Vibecke

Klemmer fra Vibecke

Anonym sa...

Det var litt godt å lese denne posten Heidi. Jeg kjenner meg så igjen i så mye du skriver hele tiden.
Grattis med ny tlf, og minstemann er aldeles nydelig! De store, blå, vakre øynene hans smelter meg.

Jeg skulle gjerne sjekket meg som donor hvis jeg hadde fått lov, men det får jeg ikke, er jo ganske strenge regler på slikt heldigvis, og jeg faller desverre utenfor.

Minstemann sitt mirakel-og-håp-lys står tent her ved siden av lille vakre sitt og lyser opp, og jeg sender alle gode tanker.
*klemmer* fra oss

Anonym sa...

Ja, forresten, det der med å snakke "lege-språk", sånn blir det faktisk bare. Jeg som har vært i "gamet" med et alvorlig sykt barn ganske lenge nå blir støtt tatt for å være lege. Og de fleste sykepleiere ville hatt problemer med å forstå hva jeg sier/skriver om min lille vakre.
Man blir så "inn" i det, så vant med at ting heter ditt og datt, sjargongen blir dagligtale. Man må jo skjønne hva legene sier.

Anonym sa...

Gratulere med ny telefon, den fortjente du virkelig :-)

Så bra å få noen gode nyheter. Håper alt slår til slik at den søte minstemann snart er i form igjen.

Tenker på dere hele tiden og håper og ber.

Klemmer i massevis fra Oss

Anonym sa...

Tenker masse på dere hver eneste dag. Håper vakkre minstemann blir fort bra igjen så de kan starte den nye kuren. Når jeg leser dette så får jeg en inderlig lyst til å gå å sjekke om jeg er riktig donor.....blodtype osv må vel passe? Men ser av den linken som ble lagt ut ove rher at man må være blodgiver og at det må tas masse prøver på forhånd osv. Så lurer litt på hvor lang tid slikt tar da? Deet skader da ikke å teste seg.....

Håper og ber om at minstemann kjemper seg frisk.

Dere er i tankene mine hele tiden og jeg skulle gjort hva som helt for å hjelpe om jeg hadde en mulighet.

Stor klem fra Maya-Skrulla (NM)

Lise:-) sa...

Heisan!

Grattis med ny mobil! Kult..det er deg vel unt.

Det skal være sikkert at vi ukjente blir berørt av historien deres. Man er rimelig følelsesløs og iskald hvis ikke slikt rører ved noen strenger i oss mennesker.

Jeg har selv hatt kreft og vet hvordan livet kan bli snudd totalt på hodet. Vet hvor utmattende det er å være ¨midt oppe i det¨ Vet hvordan det er å veksle mellom håp og fortvilelse. Vet også hvor vanskelig det er å være pårørende, det er tappende.

Og når det er barn det dreier seg om blir jeg svak. Barna våre er det aller aller kjæreste vi har, og jeg føler ydmykhet i forhold til dere foreldre til minstemann, og også storesøstrene hans.

Håper på lysere dager for dere framover. Ingen flere infeksjoner nå!

Anonym sa...

Hei!

Gratulerer såå mye med tlf. det fortjente du virkelig! Nå kan du knipse i vei masssse bilder av skjønningen!

Vi har nå mobilisert familie og venner og min mamma har nå sendt linken til bloggen og bedt om forbønn på mail til 5 store menigheter. Det er nå snakk om over 1000 mennesker bare der, som vil be om helbredelse for minstemann! Hun fortsetter og sende til flere.

Jeg håper virkelig at beinmargsdonoren kommer snarest inn i bildet, og at infeksjonene holder seg LANGT unna!

I mellomtider ber vi innad i familien for dere også!!

Klemmer fra Stine (tingeling132)

Anonym sa...

Jeg har fulgt med på bloggen de siste dagene, og tror jeg har lest alt du har skrevet til nå. Du skriver så levende og bra at jeg lever meg helt inn det du skriver.

Jeg har faktisk fått et brev fra riksen der det står at jeg muligens kan passe som benmargsdonor for en pasient. Enn å kunne vært med på å ha reddet et liv! Håper jeg kan hjelpe noen, og håper de finner en donor som passer gutten din!

Dere er i tankene mine. Tenner et lys for håp for den nydelige tøffe gutten din!

Varm klem fra Aina

Anonym sa...

Min søster var gjennom en BMT for 2 år siden, og da var jeg inne og tok prøver for å sjekke om jeg var match. Noen som vet om de sparer på resultatene? Da kunne jeg jo kjapt funnet ut om jeg kunne være match, mener jeg...

Har dere i mine tanker.

Anonym sa...

Minstemann er bare så nydelig! Og med noen aldeles vakre øyne!!! Dere er i tankene mine stortsett hele tiden og jeg ber for at minstemann skal bli frisk. Tro kan flytte fjell, og jeg tror at dette skal gå bra!!!

Klem Xandra

Anonym sa...

Gratulerer med ny tlf!!Ser på lille minstemann for en skjønn liten skatt han er. Ba noen bønner for han i går da jeg la meg, og gråt noen tårer. Tenker på han masse, og dere også slevfølgelig. Og som du skriver i bloggen din er det godt å vite at man kan ta andres barn inn i hjertet sitt. Sånt urde være en selvfølge:) Så godt å gjennom det du skriver se t det kansje har vært en bedre dag i dag. Kos deg med tlf din og minstemann. Gi han en stooooor klem fra en fremmed mamma som tenker på han og som ber for han. Han er så nydelig:))

Anonym sa...

Kjære Heidi!

Du er så tøff, altså. Minstemann har nok arvet din fightervilje og -evne. Nå krysser jeg fingrene for fremtiden!

*bjørneklem fra Anne Cecilie*

Anonym sa...

For en skjønn gutt! Han er bare så utrolig nydelig, og som andre skriver kjenner også jeg at han virkelig har fått en plass i hjertet mitt. Jeg tenker masse på han og dere og ber hver dag for dere og for at han skal bli frisk! Det var så fint å se bilder av du og mannen sammen med lillemann også. Ders er skjønne alle sammen! Håper dere får en god søndag sammen. Klem fra Kari L.

Anonym sa...

Hei.

Jeg kom først over dene bloggen i dag, og jeg vet ikke helt hva jeg skal ta meg til.

Jeg har selv en sønn som er bare en mnd yngre enn din, og når jeg ser bildene av din lille nydelige, er det som å se min egen. Og det gjør det så mye mer virkelig, når man kan se på sin egen, og prøve å forestille seg.. En så uskyldig liten sjel, som ikke fortjener det som han nå må gå gjennom.

Jeg ønsker så inderlig at dette skal ha en lykkelig utgang! Denne gutten SKAL leve, noe annet er fullstendig feil.

Dere er alle i mine tanker, jeg ber for dere.


-Heidi-

Anonym sa...

Gratulerer med ny telefon. Det fortjente du verkeleg!

Det er ein veg fram, men det er jo verkeleg håp for at minstemann skal vinne kampen. No er det jammen på tide at ting går den rette vegen, uten hindringar på vegen. Heier på minstemann, skjønningen "vår".

Klem Gry

Anonym sa...

Kjære dere alle!

Vi er mange som ber for gutten deres. Han SKAL leve!!
Dette har rørt så ved mitt hjerte og jeg ber og ber...
Ikke mist håpet, men gå i tro på at han skal bli frisk!

Klem fra Laila

Anonym sa...

Kjære alle dere.

Hva kan man si??Det gjør meg vondt å lese hva dere går igjenom. Kreften er nådeløs!

Jeg gråter for dere alle sammen...

De beste hilsener fra Maina ned familie

Anonym sa...

Stor klem fra meg og mine to små gutter. Tenker på din lille helt!

Marianne

Anonym sa...

Jeg kjenner ikke deg og din familie men lillegutten din likner min minste både i alder og utseende. Det skjærer meg i hjertet å se på din lille vakre gutt og tenke på hvor urettferdig livet kan være. Jeg tror ikke på Gud men jeg sender dere alle mulige positive tanker for gutten deres. Jeg må innrømme at i kveld når jeg la minsten og så han sove, så tenkte jeg på din lille gutt og håpet at jeg ville finne gode nyheter neste gang jeg logget på. Akkurat nå er jeg superglad jeg allerede er blodgiver/benmargsdonor!

Hold håpet sterkt, det gjør jeg.

Anonym sa...

Det er så uvirkelig at det lille gullet ditt er så syk! Han ser så frisk og glad ut på bildene! Håper minstemann unngår flere infekskjoner!
Klem fra Marit.