torsdag 26. juli 2007

Kurstart, 1.Flag kur

Jeg må først benytte anledningen til å takke for alle tilbakemeldinger. Jeg ble virkelig satt ut når jeg så, at så mange følge med. Det varmer veldig..
Takk til alle nære og kjære også, som sender sms, mail og gaver. Det er virkelig en oppmuntring, og en trøst..

Jeg fikk byttet med far i går etter beinmargsprøven. Eller egentlig var det mer for å gi støtdose i ryggraden, enn selve prøven. Men skal han i narkose, tar de alltid en beinmargsprøve. Den har vi derimot ikke fått noe svar på, men den kan vel ikke ha vokst så enormt på 2 dager. Selv om ingenting forundrer meg lenger.

Etter den støtdosen begynte minstemann å bli kvalm. Han kasta opp flere ganger, og strevde med å svelge. De mente han ikke skulle bli så kvalm av den støtdosen og de var redd han hadde fått et virus. Men han fortsatte å kaste opp, uten tegn til diaré. Omsider fikk han zofran ( kvalmestillende) og roet det seg.

Han brukte resten av dagen på å leke, før han kjempet seg i søvn ved 20.00. Da hadde han kjempet mot søvnen siden 19. Litt regler må vi ha ( streng mamma)
Han må jo skiftes på ofte, og jeg liker best å gjøre det selv. Siden jeg vet hvordan han skal roes igjen. Dog kommer nattevakten inn for å skifte midt på nattan, siden mor sovnet sist. ( Da må jeg si at jeg hadde vært der i 5 døgn aleine, og var temmelig utslitt..) Nattevakten hadde ikke tid til å skifte før nærmere 5. Og vips, hadde vi en kjempe blid og strålende minstemann som stod i senga og ville "deke". Nattevakten tok han med ut rundt halv 6, og kom ikke inn før nærmere 8. Halv 9, sovnet han omsider igjen, og hva skjer da kl. 9.
Jooo, da.. Det er kurstart, og hvordan starter man en Flag-kur? Med en sprøyte i låret. Han gråt så tappert, og det skal visst svi litt, men han var så trøtt så han sovnet etter en stund.
Han får smertestillende, kvalmestillende og øyedråper fast. Denne kuren er beregnet på voksne, så mye av kuren er spøryter, tabletter og noe som går intravenøst. Mye av det som han er koblet til nå er bare saltvann, men han trenger mye skylling.

Jeg fikk en lang prat med legen i går. Han tok seg virkelig tid til å lytte, svare og forklare så godt det lar seg gjøre.

Jeg fikk dermed vite enda mer om sykdommen og diverse. Det de har funnet ut av nå, er at minstemann har en undergruppe av AML, som heter m6. Det visste vi jo, men det viser seg ( og dette har minstemann vært med om å oppdage) at undergruppen M6, som i seg selv er veldig sjeldent, som i skjer hvert 10. år sjelden, har denne undergruppen M6, enda en undergruppe hvor da minstemann har havnet. Det er ikke navn på det engang. Denne undergruppen er kun blitt dokumentert i 2 andre tilfeller.
Jeg blir da kjempe nysgjerrig å vil vite det meste om dette så forklaringen er videre som følger..
De som har hatt denne undergruppen, av en undergruppe har begge to fått tilbakefall og ikke overlevd. Nysgjerrigheten min ble ganske stille..
Begge tilfellene fikk BMT, og tilbakefall innen så kort tid at man ikke kunne gjøre noe.
Denne undergruppen av en undergruppe er så sjelden, at minstemann er første registrerte tilfelle i norge. Det vil ta omtrent 30 år før noen i norge vil få samme diagnose. Jeg blir helt målløs.. Ikke nok med at vi skulle få en sjelden variant, AML, med en sjelden undergruppe M6, som igjen har en super sjelden undergruppe som ikke har et navn engang! Det er nesten så jeg måtte le.. Men bare nesten..

Videre framover skal dette skje:
Denne flagkuren tar ca 6 dager, så vi holder på t.o.m tirsdag. Uka etter der, på onsdagen er det ny beinmargsprøve. Da får vi enda en dom..Vi håper på noe nedgang i det hele tatt.. Så venter vi en uke eller så, og starter på nesten Flag kuren. Etter denne vil vi ha null eller så godt som.
Så nye bienmargsprøve, vedlikeholdskur, beinmargsprøve, vedlikeholdskur, beinmargspørøve, ny kur før en BMT, får BMT, ny beinmrgsprøve.. Da skal han være i null..
Så blir det bare å sitte å vente.. Går det 2 år etter en BMT, så kan de vurdere en ny en som han får tilbakefall. Går det 5 år og ingen tegn til kreften så er han frisk. Men med kontroller til han blir 12 år.
Ser ut som livet slikt vi har kjent det er ferdig.. Dette er vårt nye liv nå. Jeg lærer utrolig mye om meg selv, familien og sykdommen.
Men hvor dette vil ende, vet ingen..

Legen sa hvertfall at om det ikke skulle være noe mer å gjøre, så skulle vi få en aktiv del i hva vi gjorde videre. Om vi sa at de ikke skulle gjøre noe unødvendig, så gjorde de ikke det. De kunne også sette opp en DNR. En ikke-gjenoppliv- avtale. Eller som de sa, ikke kunstig livsopphold eller noe sånt.
Det er en helt skrekkelig tanke, men det beroliger faktisk. Vite at de ville imøtekommen ønsker så godt de kan var veldig betryggende, men samtidig skremmende.

Er det virkelig jeg som opplever dette? Er det jeg som skriver? Jeg har kløpet meg i armen mange ganger, så det er nok meg. Veldig rar følelse jeg har nå.. Veldig rar..

13 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint st legen tar seg tid til å lytte og forklare. Det betyr nok veldig mye for dere, selv om de svarene dere får ikke er bare positive...

Det må være i slike tilfeller man får en ut av seg selv opplevelse, at det føles å stå på sidelinjen og se alt som skjer, og man virkelig må ta seg sammen for å forstå at dette virkelig gjelder en selv. Dette er jo slike ting som bare ikke skal skje...

Du virker beintøff oppe i det hele, Heidi. Du innhenter en styrke som er utrolig. Og det tenger du nok i en slik situasjon. Lillegutt trenger deg, og det samme gjør mann og døtre. De er heldige som har en mor og kjærest som deg. Men husk på deg selv også innimellom.

En stor og varm trøsteklem fra Trondheim.

Anonym sa...

Eg visste jo at Minstemann er ein unik liten gut, men det var jo ikkje på denne måten han skulle vere så unik. Måtte unikheita fortsette, slik at han vert frisk, ulikt dei andre med same diagnose.
Det er dyster lesing her om dagen, og eg kan omtrent ikkje fatte at det er sant, men vi fortsetter å håpe, vi må det. Om 12 år skal Minstemann kome ut av sjukehuset etter sin siste etterkontroll, frisk som ein fisk. Vi MÅ tru på dette, noko anna er for vondt...

Håper virkeleg Flag-kuren er det som snur det heile for vår helt Minstemann. Veit vi har håpa mange gongar, og fått håpet knust, men vi håper igjen, og satser på at DENNE GONGEN skal det snu.

GOdt at legen tek seg tid til å lytte, snakke og forklare. Det må vere heilt uvirkeleg å sitte i slike samtalar...

Er innom her mange gongar i løpet av dagen eg, og tenker på dykk enda mange fleire gongar.

Heile familien her sender sine beste tankar.

Klem Gry

Anonym sa...

Godt at dere har fått svar på spørsmål dere har og at de har god tid til dere. Svarene var vel ikke så positive, men det er HÅP!!
Tenker på dere!!
Kirsti

Anonym sa...

jeg har fulgt med dere siden minstemann fikk diagnosen. Jeg kjenner dere ikke men allikevel føler jeg gjør det litt likevel. Historien om minstemann har gjort et veldig inntrykk. Vil bare si at jeg tenker masse på dere og håper og ber for den lille sterke kjempen deres. Dette MÅ gå bra.

Stor klem fra Torill (purple)

Anonym sa...

Flott at dere har fått en god og informativ prat med legen, på godt og vondt...

Jeg krysser fingre og tær for at denne Flag kuren tar alle de stygge kreftcellene med seg ut av kroppen til minstemann og at de ALDRI mer finner veien tilbake igjen.

Stå på videre Heidi og resten av familien.
Masse klemmer til dere alle sammen fra Oss

Anonym sa...

Så bra at en lege tok seg tid til å forklare. Ikke gode nyheter han hadde med seg, men greit nok å vite hva det er snakk om. Må være forferdelig tøft for dere nå. Håper inderlig at dere snart får noen bedre nyheter.Virker som du lever litt på siden av deg selv nå. Det gjorde jeg og når jeg hadde kreft og gikk på cellegift. Det er en måte å overleve på det og. Man klarer ikke gå å være fortvilet og lei seg hele tiden, heldigvis... Bedre å klare å holde seg oppe enn å falle helt sammen.De vonde dagene kommer de og. Det er som en berg-og dalbane når man lever i dette.

Ta godt vare på deg selv, så godt det går.

Klem fra Mona (Jessica på FP)

Anonym sa...

Jeg vil bare sende en stor god klem til dere; MINSTEMANN er unik ja og han er tydeligvis så unik at han skal vise for hele verden at han overlever dette - han har fått en tøffere start på livet enn de fleste av oss og desto mer fortjener han livet i seg selv!!!

*ko

Fjolla

Anonym sa...

Dette er sterk lesing fra utsiden fra en som ikke kjenner dere, så det er vanskelig å fatte hvordan det er å stå midt oppi det. All styrke til deg og minstemann som jeg håper vil gi den sjeldne undergruppen et nytt og positiv ansikt.

Veronal på FP (og NM)

Anonym sa...

Ingen mamma i denne verden burde måtte ta stilling til om barnet hennes skal ha en ikke-gjennopplivnings-avtale eller ikke. Ingen mamma burde vite at barnet hennes har en så sjelden diagnose at utsiktene er tåkete. Ingen mamma (eller pappa) burde stilles ovenfor den sorgen og kampen dere står ovenfor for tiden. Det er ikke til å undres over at du har "en rar følelse"....

Får si som flere her: jeg håper at minstemann er så unik at han blir den første med denne diagnosen som overvinner sykdommen!! Måtte han ha alle gode engler med seg i kampen!

Didi

Anonym sa...

Det er nervepirrende å lese de nye oppdateringene...

At han skal få en så sjelden diagnose..oddsen for det er jo så utrolig liten..han er unik, ja..og som de andre sier, så skal han være den som kommer seg igjennom alt dette! Lille R er en fighter, det viser han gang på gang! Han er sterk, dere er sterke! Sammen skal dere klare dette! Og med super oppfølging, så går dette bra!

Er i tankene mine hele tiden, jeg krysser og ber alt jeg kan!

Store klemmer fra Vibecke

Anonym sa...

Kjære Heidi!

Unike Minstemann, herlige minstemann, skjønne minstemann..

La oss alle håpe at han har alle engler på jord med seg i dennne kampen, og at dere om 12 år kan feire en unik minstemann som er den sterkeste minstemann på jord! Vi står alle i ryggen deres og hjelper til å dytte på... dytte fremover og holde dere oppreist!

Tusen takk Heidi, for at du deler dine tanker og oppdateringer med oss. Vi er mange som ber for minstemann og for at dere vinner denne krigen!

Tenker på dere hver dag, og sender de varmeste tanker og klemmer over til dere!

Trøsteklem fra Stine m/familie (Tingeling132)

Anonym sa...

Jeg heier og heier og heier på Minstemann. Sender gode og varme tanker deres vei!!

Klem fra Siw (minon)

Anonym sa...

Huff, huff Heidi!
Sitter her og gråter for dere!

Er helt stum, og klarer ikke å omstille tanker til ord..


Men jeg kan, om du vil, sette meg ned å bare være stille med deg - og gi deg en klem..

En god og varm klem fra Cherub og familien - vi tenker på dere!!

(HOLD UT!!!!!)