torsdag 5. juli 2007

Dag 4, med dårlige nyheter..

Faktisk to dårlige nyheter.

1. nyheten: Beinmargsprøvene hadde de satt virkelig fortgang på. Ble jammen imponert, men det sier vel også noe om alvorligheten i denne saken, når de gjør det så fort.
Ingen var altså match til minstemann, og jakten på donor har begynt.

2. nyheten: De første prøvene ved beinmargsprøven viser seg å være feil. Tidligere har prøven vist 2,5 %, men den viser seg å være 5 %. Det kan enten bety at kreften har vokst fra forrige prøve, eller så er det avhengig av hvor prøven tas. Uansett er det alltid den som er høyest som er det riktige..

Nyheten nr 2, betyr altså en enda sterkere cellegift neste gang. Om jeg har forstått det riktig, så heter den FLAG. Den er ikke normalt brukt ved denne type leukemi, eller leukemi i det hele tatt. Men det blir som med antibiotika. Dette er toppen av alle cellegifter, og vår eneste sjanse. Det blir nervepirrende dager framover, hvor vi venter på neste beinmargsprøve, og hva den sier.
Uansett hva neste beinmargsprøve viser, så vil de i gang med denne FLAG. De mistenker sterkt at denne kreften ikke vil reagere på den videre planlagte behandlingen.
Alt som den legen vi egentlig har, men som har ferie har sagt om at de blir bekymret etter 3. cellegift om den ikke har fungert.. Mangel på sterke medisiner de kan bruke.. Beinmargstransplantering med kreften kroppen = livstruende.. Ja, alt som legen snakket mye om i starten, men som for oss ikke var virkelig da..
Jeg våget å spørre om tilbakefall *dumme meg*. For det første kunne jeg ikke tenke på det engang! De visste ikke om de fikk kontroll på denne kreften engang.. *sukk*
For det andre, så var faren så høy for tilbakefall, at jeg på dette tidspunktet måtte regne med det i.o.m. hvordan han reagerer på cellegiften. Spørsmålet er NÅR, han får tilbakefall. Jo seinere, dessto bedre..

Jeg har nevnt noe om en karusell tidligere, og jeg vil virkelig av nå! Stopp!!
HVordan kan man gå fra " Det er ikke helt bra, men vi har det under kontroll" til "beklager å måtte si det, men dette var ikke det vi håpet på. Det går ikke så bra likevel!"
Noe sier meg at påske bare er ønsketenking, kanskje neste påske?! *gaaaah*

Det er en noe dyster Heidi som skriver i dag.. Optimisme suger!
Vi kommer hvertfall hjem i morgen.. Det er hvertfall noe..

10 kommentarer:

Anonym sa...

Heidi, heidi, heidi. Sender mange klemmer her fra. Det må være bare så utrolig vondt for dokke. Krysser alt eg ha for at de finne en donor kjapt så dokk vet at det er någen derute som kan hjelpe.
Sender masse :vibber:

Stor klem fra Laura

Anonym sa...

*klemmer*

Dette var slett ikke gode nyheter....! Håper det er bare en liten dump i veien før oppstigingen begynner for fullt *krysser fingrene*

Didi

Anonym sa...

En god klem til dere alle.

Dette var ikke noe gøy å lese. Stakkars lille minstemann og stakkar familien og alle rundt.
Håper at FLAG tar knekken på kreften en gang for alle.
Du er super som orker å holde oss oppdatert.
Krysse alle lemmer i hele kroppen om at minstemann blir helt frisk igjen.

Hilsen Karen

Anonym sa...

Huff, det var ikke noe kjekt å lese bloggen i dag. Det er tøffe nyheter dere har fått, og jeg skjønner godt at det var en dyster Heidi som skrev dagens oppdatering.
Ord blir fattige, og det er vanskelig å vite hva godt man skal skrive, annet enn at vi tenker på dere og krysser fingrene alt vi kan.

Stor klem fra Marit

Anonym sa...

Håper dere finner en donor som passer. Jeg står heldigvis oppført i registeret, og jeg håper mange melder seg som donorer slik at det er større sjanser for match.

Hvis dere ikke finner match nå, så må dere bruke media for alt det er verd. Dere så kanskje hvordan det gikk med Bengt Eidem som hadde alle odds mot seg, men som ble frisk igjen takket være at han var så aktiv ute i media og fikk den hjelpen han trengte fra det norske folk. (Norge fikk også MANGE flere blodgivere blant annet).

Jeg ønsker dere alt godt! Tusen takk for at jeg får lov til å følge dere gjennom denne kampen.

Klem fra Siw (minon på NM)

Lisemor sa...

Kjære Heidi, jeg har sendt deg en melding på FB.
Jeg skal gjøre alt i min makt for å skaffe dere en donor.
Det var trist å lese bloggen i dag, jeg er imponert over at du holder oss oppdatert. Tusen takk!

Anonym sa...

Kjære Heidi,
dette var vondt å lese. Tenker masse på dere, og håper de finner en beinmargsdonor snart!

Det finnes jammen ikke mye rettferdighet i verden. :(
Skjønner at du bare vil stoppe og gå av karusellen.

Store klemmer
fra Lucia

Anonym sa...

Uff, jeg har skikkelig vondt av dere nå!!!
Livet er slett ikke rettferdig!!

Dere har heldigvis tusenvis av tanker med dere i norges land nå, håper det støtter og hjelper litt på i den vanskelige tiden!

Mange, mange gode klemmer fra Linda i hjembyen! *klem*

Anonym sa...

Uff , det var ikke gode nyheter. Håper dere snart finner en donor som passer.

Mange klemmer fra Heidi

Anonym sa...

Fikk helt vondt når jeg leste dette, det er helt ufattelig hva dere og lillemann går igjennom.
Jeg håper og krysser alt jeg har for at dere finner en donor.

Mange tanker og klemmer fra Gro