onsdag 20. juni 2007

Søvn er for pyser!

Og minstemann er ingen pyse nei!
Siden han kom til denne verden i ekte supermann stil tok det ikke verken mor eller far lang tid for å skjønne at å sove er ikke gøy for denne karen.
Men vi tok tiden til hjelp og tenkte det ville løse seg. Store- og mellomsøster sov hele nattan fra rundt 5-6 mnd, så lillebror er nok ikke verre.
Få barn til å sove, _det_ kan vi!

Men etter snart 17 mnd med min. 1-2 ganger med tullball om natta, kan vi med hånda på hjerte si at vi ikke kan soving. Jeg aner ikke hvordan jeg får han til å sove mer enn 3 timer sammenhengende. Nå som han er syk er mors hjerte enda svakere enn før, og han snurrer meg rundt lillefingeren som bare minstemann og lillebror kan.

Men en mor må også sove, dessverre.. Men etter mislykkede forsøk med både vallergan og mer vellykket med Stesolid ( skulle ikke mangle, siden dette virkelig knocker han ut stakkar ) så må jeg bare nok engang innse at søvn er for pyser.

Ellers har minstemann det bra. Han stabber avgårdet, helst med litt hjelp. Han spiser godt, har ikke fått mat i sonden på en uke. Det er litt vanskelig å regne ut antall kalorier han får i seg. Men jeg håper han får over 800 hvertfall som ernæringsfysiologen ønsket.
Feks, han kan spise en god porsjon med kjøpe potetmos. Men vi bruker H-melk, mer smør og gjerne litt ost, og da er det ikke så lett å regne ut nøyaktig hva som han får i seg.
Sondematen dreper all matlyst, så jeg ønsker ikke å "spe" på med det heller når han faktisk spiser.

Nå skal jeg og minstemann avgårdet for å ta blodprøver, og muligens få litt trombocytter/ blodplater. Mor er trøtt, veldig trøtt. Håper på en liten hvil seinere om jeg får ro i kroppen. Det er jo så mye som må gjøres..

---------------------------------

Har vært på sykehuset, men måtte vente over 2 timer på trombocyttene, så dro hjem igjen. Dessuten må minstemann sove nå, og det gjorde han virkelig også. Slokna med engang.. Heldigvis er det ikke noe problem å legge han, bare få han til å sove lenge nok. Fikk resept på stesolid nå. Liker det ikke, men skal få det innimellom når han er verst. Vi har fått for en uke, men tar bare en dag eller to nå først.
Han hadde høyere temp nå, men ikke feber. Håper det bare er varmen.. Men han virkelig litt mer pjusk i dag.

Føler meg litt mer "heldig" over at han har fått det å tidlig også, for de andre snakker om mobbing, utestenging og vanskeligheter med å sosialisere seg. Ungdommene blir enstøinger o.s.v. Minstemann skjønner ikke så mye av det han, og det er jeg glad for. Hadde aldri tenkt at en CVK var noe annet enn positivt, men for de litt eldre er det grunn til mobbing. Gutter skal være tøffe, men ser ikke så tøff ut med en slange i brystet. Jentene skal ha langt hår, men det detter jo av i store dotter.
Får prøve å se det positive i alt mener nå jeg..

---------------------------------
Fått svar på crp. Den var 29 og er stigende.. *blææ* De mistenker han blir syk med feber i løpet av dagen, eller i morgen. Håper han ikke blir så syk denne gangen, og kan evnt ha permisjon hjemme. Orker ikke mer sykehus på en stund!

Ingen kommentarer: